Fortsätt till huvudinnehåll

Vilken ätartyp enligt Blossom?

Köpte det senaste numret av Blossom och med kom en "enkät" eller vad man ska kalla det som hette "Hitta din bästa mat". Den handlar om att man ska hitta sin ätartyp som passar ens kropp bäst. Finns tre typer: Kolhydrattypen, Blandtypen och Proteintypen. Jag tänkte detta kan ju bli spännande att se var man hamnar och om jag äter rätt idag eller bör tänka om.

Besvarade de 40 frågorna och räknade sedan ihop resultatet. Det fanns en solklar vinnare bland typerna. Det bidde "Proteintypen!. Vilken överraskning :-) Hade ju känts "jobbigt" om resultatet blev kolhydrat för då hade man ju inte fått så högt betyg på det där med att känna sin egen kropp etc. Men just Proteintypen stämde klockrent in på mig och det är ju så jag känner dvs blir mer och mer övertygad om att kolhydraterna som intar min kropp måste begränsas och kan tex inte bestå utav vitt bröd.

Så här står det: "Proteintypen - behöver mycket protein och fett. Proteintypen behöver äta betydligt oftare än andra typer. Även om du äter för mycket ibland så blir du ändå fort hungrig igen. Vill du hålla vikten eller gå ner i vikt är det storleken på portionerna som bör regeleras. Inter färre måltider, då blir du bara trött och irriterad. Du behöver mycket protein och fett för att bromsa den snabba kolhydratförbränningen i kroppen. Om du som är proteintyp äter för mycket kolhydrater kommer sug efter socker och det i sin tur gör dig trött, irriterad eller nervös. Äter du fel märks det direkt på energin. Du blir antingen slö eller hyperaktiv. Du kan också känna dig apatisk eller deppig. Mat med hög fetthalt hjälper dig då. Om du som proteintyp ser till att få i dig protein vid varje måltid, maximerar du din energi och toppar formern. äter du till exempel mellanmål som endast består av kolhydrater är risken större att du lagrar fett."

Jag vet inget om kolhydratförbränning eller större risk att lagra fett. Men jag vet däremot att om jag inte får mat regelbundet blir jag en blodsockerhäxa, och ja det märks direkt om jag fått i mig för mycket kolisar eller socker (fråga min käre make) och ja jag blir fort hungrig igen men det har jag mer relaterat till att jag är glupsk etc :-(

Rekommenderar dig att testa dig själv för att äta rätt utifrån ens egna förutsättningar gör undervek för livskvaliten och det jag tycker är bra med detta testet är att ja vi är alla olika det handlar bara om att finna din väg!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…