Fortsätt till huvudinnehåll

Tema målsättning

Fortsätter på temat målsättning från tidigare inlägg. Det gäller inte heller att ha för många mål samtidigt för då blir det för rörigt och till sist uppfylls inget av målen. Lite grann som för många bollar i luften och risken är att alla damper i marken. Så för bästa resultat tänk både långsiktigt/övergripande och kortsiktigt. Annars kan målet även bli så överväldigande att man bara inte ser hur man ska lyckas.

Exempelvis om jag tänker att jag ska gå ner 52 kilo för att ens räknas som normalviktig enligt BMI så tappar jag motivationen direkt. Blir ju bara överväldigad och det känns som jaha vad gör ett kilos viktminskning för skillnad? Jag kan lika bra äta chokladkakan för jag kommer ändå aldrig lyckas.

Visst har jag som mål att en dag räknas i närheten av normalviktig eller snarare som hälsosam och vältränad. Idag vet jag inte om det är 65 eller 70 kg eller ? Så därför för att överhuvudtaget känna att jag uppnår något har jag satt gränsen på 78 kilo detta året och så sätter jag upp nytt viktmål för nästa år. Då får jag ett tydligt mål som är tidsbestämt och som känns nåbart inom rimliga gränser.

Likaså om jag imorse hade tänkt jag ska jogga/gå/springa/lunka en timme på löpbandet och ser timern räkna ner 60, 59, 58, 57 då hade jag fått nära döden upplevelser vid 55 minuter kvar. Och jag ger antagligen upp för det känns som jag kan bara inte genomföra det. Istället sätter jag upp 5 minuters intervaller för mig själv. Första 5 minuterna är uppvärmning och jag ska trappa upp speeden till en viss hastighet. De nästa 5 minuterna ska jag ligga på den hastigheten och när klockan visar 10 minuter avklarade får jag dricka en klunk vatten. Sen kör vi på ytterligare 5 minuter och sen dricker jag vatten. Rätt vad det är visar timern på 55 minuter avklarade och jag har 5 minuter nedvarvning. Voila en timme avklarat!

Eller att på sikt detta året vill jag kunna springa en kilometer. För att nå dit och även känna lust/motivation för att nå dit sätter jag upp träningsmål för mig själv. Cirka ett per månad. Till exempel att denna månaden ska jag lära mig alla de relevanta maskinerna på gymmet så jag kan styrketräna själv. Varför är detta ett mål? Jo jag vet att jag måste bygga mer muskler och förbränna mer fett för att orka springa. Bonus är att jag känner mig snyggare, smalare och starkare om jag bygger muskler. Plus att jag får självförtroende för att jag klara av det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…