Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från mars 23, 2011

LCHF-skolan: Bra nötter att äta

Bra nötter att äta som mellis är:
Paranötter - lite kolhydrater (3,4%)Macadamianötter - mycket bra fett. Omkring 10% kolhydraterHasselnötter - innehåller mycket E-vitamin. Innehåller 3,4% kolhydraterSötmandel - innehåller mycket E-vitamin, järn, zink och kalcium. De innehåller ca 6% kolhydrater. Tänk dock på att tex hasselnötter och paranötter kan få vissa att reagera dvs om man äter för mycket så kan man få en allergisk reaktion. Och att glöm inte att:
Jordnötter inte är en nöt utan en ärtväxt. Den har ett relativt högt kolhydratinnehåll (drygt 10%)Cashewnötter innehåller relativt mycket kolhydrater (18,8%)Obs - nu pratar jag inte om tex saltade oljade jordnötter utan nötterna ska vara au naturella och gärna ekologiska.

Dag 81 - Är stolt över 2½ minut

Imorse vart det dags för Studio S och löpbandet igen. Kände mig stark så tänkte att nu jäklar får jag utmana mig själv och inte vara en fegis. Och har förstått att intervallträning är the thing to do. Så jag joggade var 5 minut dvs gick 1-4 och joggade 4-5 minuten.

Utmanade mig när det var 2 ½ minut kvar av mina 45 minuters test dvs jag har ju som mål i mars att 2 morgnar per vecka ska jag köra på löpbandet i 60 minuter varav att jag ska komma så långt som möjligt under de första 45. Tillbaka till utmaningen - jogga (eller i mitt fall är det faktiskt springa så fort jag kan vilket för en annan är jogg...) de sista 2½ minuterna. Vilket jag klarade!!!

Är så himla stolt över mig själv. Både att jag orkade springa så mycket och att jag vågade. Det sistnämnda är nämligen det som sätter upp lite spärrar för en. Dvs de negativa tankarna att en fetknopp som jag kan inte och vad ska de andra i gymmet tycka. Men idag sket jag i det och tänkte att om jag ska nå mitt mål så får jag gå utanför min…