Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från maj 7, 2011

Mumsig kvällsmat

Om du bor i närheten av Lund och tycker om fisk så måste du köpa den kallrökta laxen i delikatessen på nya Coop-affären vid Mobilia. Det finns inte godare fisk! Dyr som fasiken men helt klart värt det. Ibland när maken och jag ska lyxa till det köper vi vars en stor bit. Och idag var det dags :-)

En jättenkel middag. Sallad på en massa godsaker såsom tomat, gurka, broccoli, röd lök, olika sallader. Laxen plus honungssås från samma delikatess. Sås som de gör själva på riktiga ingredienser - har denna kollat upp nämligen. Detta blir jättemumsigt. Maken äter bulgur och avokado också och ett glas vin.

Vet inte varför bilden ibland vänder sig så här
men jag tror you got the picture :-)
Medans jag ändå är i gång och tipsar. Har du testat Coops färdiga bönsallad? Finns i salladsdisken. Jättegod och fräsch. Inte 100% LCHF men om man tycker om bönor så testa

Krämig kyckling i ugnen

Och nu dagens tredje recept från förmiddagens köksduty. Detta kommer från "LCHF-husmankost" och är ett kycklingrecept. Hade nämligen kycklingfiler i kylen som behövde tillagas plus att jag älskar kyckling. Min mor tror ibland det kommer växa ut vingar på mig :-) och detta var makens favorit!

Recept (4 port)

Ingredienser
8 champinjoner (jag tog mycket mer för jag tycker det är gott)1 paket tärnat bacon5 dl vispgrädde2 msk hackad färsk timjan (hade inget så det fick bli en dos torkad timjan)2 msk hackad färsk persilja (nope inte det heller)1 tsk salt (skippade jag - tillräckligt från baconet)2 krm svartpeppar4 kycklingfiléer1 dl jordnötter (skippade jag)Nu kör vi:
Dela kycklingen i lagom bitar och lägg i formen
Knaperstek bacon och strössla över kycklingen
Skiva svampen och stek i baconfettet, häll på grädden och smaksättningen och låt det puttra en stund
Häll över kycklingen och baconen. Jag toppade med lite riven ost ovanpå och in i ugnen
225 grader i ca 25 minuter tills kyckl…

Ferrys Laxlåda

Jaha då fortsätter vi till dagens andra recept. Denna gången en laxlåda från "Ferry Food". Åter igen väldigt enkelt, gott och man kan variera det utifrån ens egen smak.
Recept

Ingredienser:
200 gr rökt lax (jag tycker inte om rökt så jag tog laxfile på bit som jag hade i frysen, tjoffade in de i ugnen lite så de blev halvt tillagade)500-600 gr fryst grönsaksblandning4 ägg1 dl riven ost, gärna västerbotten3 dl vispgräddesmörSmörj en ugnfast form - oops detta steget glömde jag men det gick bra ändå :-)
Lägg i laxen och grönsaksblandningen (går bra direkt från frysen) och häll på äggsmeten.
In i ugnen i 20 minuter på 200 grader.
Klart!

Kan varieras med olika grönsaksblandning och istället för lax kan man ta bacon, skinka till exempel. Eller ta en annan ost om du vill ha lite variation eller har någon annan i kylen.

Receptet i boken Innan ugnen (jag hade broccoli hemma så det fick bli det)  Färdiga resultatet!

Äggmuffins till mellis

Blir mycket kokt ägg till mellis. Och det är helt okej men jag känner att jag skulle vilja varierar mig då och då. Hittade detta receptet på Äggmuffins i "Ferry Food". Enkla att göra och man kan variera "smaksättningen". Går också bra att frysa och bara tina (nog bäst att ta fram kvällen innan typ för annars blir de nog lite torra om man kör för hårt i micron).

Recept (10-12 st)

Grunden är: 10 ägg, 1 dl grädde, 2 dl riven västerbottenost, salt och peppar (jag skippade salten för jag undviker det så mycket som möjligt).

Fyllningsförslag: stekt bacon, ost (brie, mozzarella, parmesan, feta), soltorkade tomater, oliver, skinka, rödlök, örter, broccoli. Testa dig fram till din favorit eller tar rester ur kylen.

Rör samman grundingredienserna, häll i muffinsformar, lägg i fyllning, in i ugnen ca 20 min på 175-200 grader. Voila!

Receptet i boken Hmm inte kanelbullar här inte men man tager vad man haver (smeten är lös så jag fick ta flera formar till en muffins) Grundsmeten   S…

Dag 126 - Mat-Tina släng dig i väggen!

Hela förmiddagen har jag stått vid spisen i köket som en riktig kvinna. Jojo eller nåt... Fick lagat 3 nya LCHF-rätter som faktiskt blev riktigt goda. Bra för jag behöver nya recept och dessa var väldigt enkla. Precis så jag vill ha det - snabbt, enkelt, gott.

Jga hittade recepten i 2 av mina nya kokböcker. Det blev: äggmuffins med bacon som jag ska ha som mellis, laxlåda och en kycklingrätt som blir bra luncher. Allt är nu i frysen och jag kan bara ta fram kvällen innan när jag planerar följande dags matintag. Recepten kommer snart här på bloggen om du är nyfiken.

Böckerna är:

"Ferry Food" Björn Ferry & Cathrine Schück (Ferry är OS-guld vinnare i skidskytte och käkar LCHF)

"LCHF-husmanskost" Anna Hallén

Frukosttips: Omelett

Denna omeletten kör jag nästan alltid på helgen till frukost. Enkelt och snabbt att göra - me like.
Ingredienser: 2 ägg, stor skvätt grädde, vitpeppar, skinka (obs med så lite socker som möjligt)

Rör runt och i en varm panna med kokosfett, stek till och på tallriken

Tar typ max 5 minuter från start till du kan börja äta. Brukar ibland också käka detta efter träningen på kvällen. Till detta är det vatten, vatten, vatten som gäller. Det är ju min måltidsdryck number 1.

LCHF-skolan: Frukosttips

För att få en bra start på dagen måste man äta frukost. Innan jag påbörjade min hälsoresa så skippade jag ofta frukost, åt sen lunch och sedan fullkomligt vräkte i mig allt jag kom över. Numera ser jag till att äta med ca 3,5-4 timmars mellanrum. Det är det som fungerar för mig annars börjar jag funderar på allt möjligt och helt plötsligt sitter jag med värsta sockersuget.

Så här tänkte jag komma med lite frukosttips. Kommer också lägga upp min recept här på bloggen.
OmelettYoghurt/fil med bär och nötterSmoothie (mjölk, grädde, bär)Kokta ägg med räksalladLCHF pannkakor med bär och grädde (lyx)Äggröra med bacon Dessa är de jag kör men det finns ju en massa andra varianter. Tex kan man baka LCHF-bröd och äta med mycket smör och pålägg. Jag har inte kommit dit än men ska testa en dag att baka det. Huvudsaken du tänker på mycket protein och fett. Undvik bröd och juice som får blodsockret att skjuta i höjden.

Jag märker verkligen skillnad att när jag äter denna typ av frukost så blir jag in…