Fortsätt till huvudinnehåll

Dagens paradgren

Tisdag innebär ju morgonpass med PT-Malou och idag visste jag att det stod styrketräning på schemat men that's it. Idag blev det fokus på överkroppen och kan jag tvätta håret själv imorgon ska jag vara glad... Efter uppvärmningen vart det lite övningar med den kära stången. Vi börjar bli riktiga kompisar. Det enda som är lite besvärligt är när stången ska ligga på nacken och lyftas upp bakom. Då känns det i axeln men bara att fortsätta så att den byggs upp. Obs gör inte ont utan är bara jäkligt obekvämt för den är inte van.

Efter det stod Kabelmaskinen på min önskelista. Lite trixigt att få till ibland men kul tycker jag. Mera kabel åt folket tycker jag. Olika övningar för axlar, bröst, biceps och tricpes blev det. Bland annat denna för bröst och denna för magen. Efter det lite kuliga övningar eller egentligen kul och kul... Jag börjar om... övningar för att lära mig att göra en riktigt armhävning följde på detta.

Ner i armhävningsställe och pressa, pressa, pressa ner tills jag inte orkar hålla uppe kroppen med ett efterföljande fläskplask, Jopp det är vad jag har döpt det till dvs när jag verkligen kämpar och släpper när jag inte kan mera. Då dunsar kroppen i mattan med ett plask. Det är då jag får godkänt på övningen utav Malou.

Så några sådana och några typ plocka äpple men från marken dvs fötterna i golvet, ner med överkroppen och händerna placeras på golvet sen "går" man framåt med händerna tills man inte når längre och man måste snudda PT-Malous nyckelband. Då går man tillbaka med händerna och sedan reser man sig till utgångsläge sen på det igen.

Och som grand finale en stycke läskig övning, lite ryggresningar på boll och sedan en av mina paradgrenar Ballslams!!! Tycker jag är så kul och nu har jag tekniken tror jag. Jag menar vad kan vara fel att drämma en 5 kgs klump i marken allt du kan? Du måste bara se upp så den inte studsar tillbaka in your face. Du kan se en video på det hela nedan.

Oj glömde läskigheten. Helt plötsligt ska denna ner i armhävnings/plankan läge dvs handflatorna i golvet upp med kroppen sen ska PT-Malou hålla i benen a la typiskt skottkärra (eller rullebär som vi säger i Skåne) och så ska jag hålla uppe kroppen i en rak planka... Jo eller hur? Men det gick hyfsat i några sekunder i alla fall. Åter igen det enda som gäller är att inte ge upp utan i alla fall försöka och öva, öva, öva!

Jag avslutade passet med stretch och mina rehabövningar för svansen. Tycker jag börjar få kläm på dem och hoppas det ger något resultat. Förutom en alldeles ypperlig start på tisdagen (as always med PT-Malou) så fick jag värsta komplimangen när vi var på väg ut ifrån gymmet. En annan kvinna så jag tror brukar vara där - öhh förresten det måste hon nog för att kunna säga följande: det började verkligen synas dvs det är stor skillnad på dig när du började här och nu. Wow tack så mycket både till denna bloggerskan och till PT-Malou som pushar mig!!!
Varför så allvarlig Jensen?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…