Fortsätt till huvudinnehåll

Andas lugnt!

Okej för att hinna plugga allt inför tentan måste vi gå igenom lite till idag :-) Så det blir även inlägg om andning och cirkulation från kurslitteraturen. Vet du varför du andas förresten? Jo för att få in syre i kroppen och andas ut koldioxid. När luften kommer in i kroppen transporteras den genom luftvägarna ner till lungblåsorna - även kallade alveolerna. Den totala ytan av dessa är lika stor som en tennisplan! Det är här gasutbytet sker.

På väggarna på luftväggarna sitter en slemhinna med flimmerhår. De rensar upp smuts som kommer med luften och det är de som rökare förstör. Då måste de istället hosta upp skiten från lungorna :-( När vi andas in så aktiveras våra muskler och de vilar vid utandningen. En normal andningstakt är 12-14 gånger per minut. Spädbarn andas 50-70 ggr/min... Vad påverkar då andningstakten? Mängden koldioxid i blodet, muskler och senors spänningsgrad (spänd = andas snabbare), kroppens temperatur, känslor, hjärnans andningscentrum och brist på syre.

Svalget är en gemensam kanal för vår mat, dryck och luft. När mat och dryck kommer ner så stängs luftvägarna med hjälp utav struplocket så det inte ska hamna fel. Detta görs automatiskt via en reflex. Men ibland sätter vi ju i halsen och då rengörs luftvägarna genom hostreflexen. Struplocket stängs också när vi lyfter tungt och i början av en hostning/nysning. Människan har också två luftrör (bronchus på latin) som kallas bronker. Dessa går till varsin lunga och inuti delas bronkerna upp i mindre luftrör (bronkioler). Lungorna består av sk lober. Den högra har 3 stycken medans vänster bara har 2 stycken. Detta pga att hjärtat tar lite plats.

När man blir äldre är det extra viktigt att träna för med ålder så styvnar bröstkorgen mer och mer samtidigt som andningsmusklerna blir svagare. Men det behöver inte gå utför utan det handlar om regelbunden konditionsträning som förbättra uthålligheten m.m. Syret som vi andas in transporteras till 99% i hemoglobinet i de röda blodkropparna och resterande lilla procent transporteras fritt i blodet. Koldioxiden transporteras även det i blodet och kan också bindas på specifika platser i hemoglobinet.

Vid fysisk aktivitet så ökar blodmängden i kroppen likaså vid graviditet. Men det är mest plasma som förtunnar blodet vilket gör att en gravids blodvärde kan försämras och man får äta järntabletter. Och för en tränade kan detta förklara varför så många som ska börjar träna och går ut för hårt blir förkylda. Immunförsvaret försämras helt enkelt. Men fortsätter man vara aktiv så byggs det upp och förbättrar blodet. Bland annat därför bloddoping (ej tillåtet) och höghöjdsträning (tillåtet) kan vara populärt och frestande för elitidrottare. Det vill säga man tillför syrerikt blod i kroppen för en extra skjuts alt tränar på högre höjd för att få in mer syre i blodet och höjer därmed prestationen.

Andra ord good to remember är: döda rummet, inspiratorisk reservvolym och residual volym m.m.

Kommentarer

  1. Fasiken vad intressant allt det här är.
    Har precis kommit så pass långt i min träning att jag märker resultat hela tiden. I och med det så har jag börjat fundera mer och mer på hur saker och ting egentligen fungerar.
    Dina senaste inlägg har verkligen fått mig att fatta hur flera saker hänger ihop.
    Tack och fortsätt gärna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad att de kommer till nytta så det inte blir för teoretiskt i bloggen nu i tentatider :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Poof drömjobbet is gone!

Igår blev hela mitt team inkallade till ett möte med chefen. Inget konstigt med det men några minuter senare vart det konstigt. Vårt team kommer att upplösas och arbetsuppgifterna flyttas till EMEA-teamet i Bryssel. Say whay??? Fattar ingenting just nu. Har gått från att ha häcken full och oroa mig över hur jag ska hinna med att leverera till alla deadlines till att nu ska jag lämna över mina arbetsuppgifter. Så nu ska tre av oss som är provanställda sluta, två konsulter får sluta på dagen och fyra som vart fast anställda ska få nya arbetsuppgifter. Vår sista arbetsdag blir den siste juni :-(

Känns väldigt märkligt och just nu känner jag mig mest tom, ledsen, deppig, nedstämd, orolig och nervös inför framtiden. Inte kunde jag väl tro att man startar ett team och satsar för fullt för att sedan stänga ner det cirka 6 månader senare. Trodde ju att jag skulle vara kvar på Securitas i åtminstone ett par år och inte som nu söka nytt jobb. Jättetråkigt eftersom jag lagt ner mycket tid och ut…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…