Fortsätt till huvudinnehåll

Hur rörlig är du?

Jag ser till att värma upp ordentligt inför varje pass och jag stretchar efter också. Plus att oftast har jag någon rörlighetsövning med under pass - oftast kvastskaftet. Jag behöver nämligen öka min rörlighet i hela kroppen då jag under typ 98% av mitt liv inte tränat utan bara suttit stilla. Så både överkropp och underkropp ligger i fokus hos mig. Och jag har märkt stor skillnad plus att jag tycker det är otroligt skönt efteråt.

Varför ska man träna på sin rörlighet? Jo för att behålla eller öka smidigheten och ledrörligheten i kroppen.  Man ska inte hindras i sin vardag utan man ska kunna använda kroppen som den är designade. Hur rörlig man är beror på många olika saker - vissa kan vi påverka (musklernas smidighet), andra inte (skelettets utseende). Vid allmän smidighetsträning så är flera muskler och leder inblandade i varje övning. Exempel är yoga. Vid specifik töjning så är det en muskel i taget som rörlighetstränas tex vid stretch.

När kroppen åldras minskar vanligen rörligheten men framför allt pga utav inaktivitet och att man kanske nöjer sig med mindre rörlighet. Men det är viktigt oavsett ålder att rörlighetsträna för det minskar risken för snedbelastning av kroppens leder, liksom spänningsrelaterade problem som spänningsvärk eller ryggont. Plus man får bättre hållning och mindre risk för nervinklämning.

Olika rörligheter som jag bör ha koll på inför tentan är:

  • Aktiv rörlighet är den maximala rörelsen som man kan åstadkomma i en led enbart med hjälp av den egna muskulaturen över leden står det i kurspärmen. 
  • Passiv är istället när man tar hjälp av yttre hjälpmedel för att åstadkomma maximal rörlighet tex en bänk eller en träningskompis. 
  • Normal rörlighet är ett statistiskt medelvärde för befolkningen och säger egentligen inget. Enkelt uttryckt kan man säga det som kroppen och lederna ska kunna göra.
  • Överrörlighet är att man kan röra lederna mer än vad man egentligen ska. Verkar vara att kvinnor är mer drabbade än män. Kan ge problem framför allt mellan olika segment i ryggraden. För en överrörlig person är det viktigt att ha god muskelstyrka för att undvika problem.

Hur ofta ska man träna rörlighet då? Rekommendationen är 2-4 gånger per vecka eller faktiskt ännu hellre varje dag. Och när man tex stretchar så ska det strama men det ska inte vara smärta och du ska hålla ytterläget i stretchen 15-30 sekunder. Helst ska kroppen vara varm. Dock finns det inga bevis på att träningsvärk minskar för att man stretchar men oftast känner man sig mjukare efteråt i kroppen och återhämtningen kan förbättras.

Några förkortningar att hålla koll på är: KAT, PNF, INF

Kommentarer

  1. Jag skall bli rörligare, på måndag börjar jag på bikramyoga, röra mig i värme är förmodligen min grej ;)!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh du måste berätta hur det är för jag är så nyfiken.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Poof drömjobbet is gone!

Igår blev hela mitt team inkallade till ett möte med chefen. Inget konstigt med det men några minuter senare vart det konstigt. Vårt team kommer att upplösas och arbetsuppgifterna flyttas till EMEA-teamet i Bryssel. Say whay??? Fattar ingenting just nu. Har gått från att ha häcken full och oroa mig över hur jag ska hinna med att leverera till alla deadlines till att nu ska jag lämna över mina arbetsuppgifter. Så nu ska tre av oss som är provanställda sluta, två konsulter får sluta på dagen och fyra som vart fast anställda ska få nya arbetsuppgifter. Vår sista arbetsdag blir den siste juni :-(

Känns väldigt märkligt och just nu känner jag mig mest tom, ledsen, deppig, nedstämd, orolig och nervös inför framtiden. Inte kunde jag väl tro att man startar ett team och satsar för fullt för att sedan stänga ner det cirka 6 månader senare. Trodde ju att jag skulle vara kvar på Securitas i åtminstone ett par år och inte som nu söka nytt jobb. Jättetråkigt eftersom jag lagt ner mycket tid och ut…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…