Fortsätt till huvudinnehåll

Hemmagjord pizza i magen

Okej mix nr 1 är testad och uppäten. Liten miss utav bloggerskan som tyckte det var en bra idé tidigare idag att göra pizza efter träning. Jag vart vrålhungrig men med ett kokt ägg i magen gick det. Väldigt enkelt att använda mixen även om det mesta utav instruktionen gällde tortillabröden. Men typ så här gör man: ugnen på 200 grader, värm mjölk och ner med i en skål tillsammans med ägg och riven ost, häll i mixen och blanda, låt stå i 10 minuter och sedan smeta ut på plåten. 

Jag använde bakplåtspapper på en plåt och smetade ut med en slickepott till lagom tjocklek dvs så tunt som möjligt. Lägg sedan på vad du vill ha på din pizza och pensla kanterna med olja. In i ugnen i ca 20 minuter. Väldigt smidigt och inga konstigheter dvs vem som kan fixa att göra sin egna pizza hemma med denna mixen. Maken och jag gjorde vars en pizza på mixen med halva innehållet så en påsen kommer räcka till ca 8 måltider i detta hushållet. Så det tycker jag är väldigt prisvärt för 79 kronor. Men då är vi ju storätare här så för någon annan räcker kanske mixen ännu längre.

Hur det smakade? Jo det fick klart godkänt och är den bästa lågkolhydratspizzan vi har käkat. Man kan inte tro att det ska smaka som köp-pizza och det blir annorlunda utan vetemjöl. Men vi tyckte pizza var väldigt god och det bästa av allt som maken sa; är att man inte mår så tjuvtjockt efteråt dvs man blir inte uppsvälld om magen eller som jag får magknip utan man känner sig bara behagligt mätt. Så är du inne på lågkolhydratsspåret och/eller vill käka glutenfritt så är detta ett alldeles utmärkt val!

På insidan utav förpackningen finns instruktioner hur man ska baka

Och historien bakom Cecilias idé - trevligt tycker jag!

4 dl varm mjölk, 4 ägg och 100 gr riven ost i en bunke

Halva mixen från Blending Bliss

Degen utsmetat på bakplåtspapper - blev två sådana här bottnar på halva mixen

Makens pizza 

Frugans pizza 

 Luta huvudet så ser du min färdiga pizza

Makens hemmagjorda pizzasallad 

Kommentarer

  1. Ser väldigt gott ut / Kram M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt gott. Margaretha ska du följa med på föreläsning den 23 mars i Malmö? Kostdoktorn. Maken och jag ska gå plus några vänner om du (och maken) vill följa med. Plus klart att jag ska föreläsa den 17 jan i Kävlinge och 24 jan i Löddeköpinge så då hade det varit kul med dig i publiken :-) Kram

      Radera
  2. Spännande! Vad innehåller mixen? Det bästa pizzareceptet jag provat hittills, i LCHF-variant, är SSS ostbröd, lite förenklat. Dvs riven ost och ägg blandat och utsmetat på ett bakplåtspapper. Måste förgräddas innan man lägger på fyllning men enormt god och mättande! Har du provat den?.. :-)

    / Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susanne, jag har provat en del olika recept men inget slår detta. Exakt vad mixen innehåller hittar du här: http://www.blendingbliss.com/blissmix-tortilla-pizzabotten/16-0 Lycka till!

      Radera
  3. Ja, varför inte 23 mars. Jag kollar på hemsidan.
    Din föreläsning vill jag absolut inte missa.
    Det får bli Kävlinge 17 januari. Den 24.1. kan jag inte. Var är det och var anmäler man sig??? / Kram M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja va kul. På Time Sports Club - kommer ett inlägg snart... Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Poof drömjobbet is gone!

Igår blev hela mitt team inkallade till ett möte med chefen. Inget konstigt med det men några minuter senare vart det konstigt. Vårt team kommer att upplösas och arbetsuppgifterna flyttas till EMEA-teamet i Bryssel. Say whay??? Fattar ingenting just nu. Har gått från att ha häcken full och oroa mig över hur jag ska hinna med att leverera till alla deadlines till att nu ska jag lämna över mina arbetsuppgifter. Så nu ska tre av oss som är provanställda sluta, två konsulter får sluta på dagen och fyra som vart fast anställda ska få nya arbetsuppgifter. Vår sista arbetsdag blir den siste juni :-(

Känns väldigt märkligt och just nu känner jag mig mest tom, ledsen, deppig, nedstämd, orolig och nervös inför framtiden. Inte kunde jag väl tro att man startar ett team och satsar för fullt för att sedan stänga ner det cirka 6 månader senare. Trodde ju att jag skulle vara kvar på Securitas i åtminstone ett par år och inte som nu söka nytt jobb. Jättetråkigt eftersom jag lagt ner mycket tid och ut…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…