Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från mars 20, 2012

Lite sömn leder till övervikt

Visste du att några av riskerna vid sömnbrist är att ämnesomsättningen sjunker, sötsuget och hunger ökar och risken för övervikt stiger. Detta beror bla. på att sömnbrist är en stress för kroppen och då ökar kortisolet. Kroppen lagrar liksom fett för den tror den behöver det snart för flykten från tigern. Bara ett lite problem...

Det kommer aldrig en tiger och tyvärr finns det ingen övre gräns för lagring utav fett. Utan det lagras och lagras. Så är det något du ska prioritera om du vill viktminska så är det sömn. Det är också då kroppen återhämtar sig tex från träning och musklerna byggs upp. Sov gott och dröm sött!

Pollenallergi+PT=?

Det var väl inte den mest kaxigaste Jensen som steg in på gymmet imorse men jag infann kl 6.45 enligt utsatt PT-tid. Luftrören kändes och känns som två små mini-sugrör och kroppen är tung och trött. Beror väl på dels att kroppen inte riktigt syresätts och att den fajtas med omställningen med de små jäkla pollenfröna. I ärlighetens namn tänkte jag att hur sjutton ska detta gå???

Men vi fick anpassa det hela. Jag körde intervaller på löpbandet enligt detta upplägget dvs 1 min upp till 4 och sedan ner igen. Absolut inga hastighetsrekord men jag gjorde det fast lungorna sprängde. Om på sista minuten fick jag nog och höjde hastigheten själv för va fasiken jag ska klara detta. Så sista 30 sekunderna låg jag på en 10:a i alla fall!

Och jag måste ge mig själv lite perspektiv på saker och ting. Nähä så du slog inte världsrekord - buhu då. Men om du jämför med för ett år sedan vid denna tiden gick du i lugn takt typ kring en 4:a och nu smålunkar du på en 8-8,5:a och blir sur... Och för ytterlig…