Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från maj 3, 2012

Tugga = Lagra

En sak att tänka på om du jagar kilo är att inte småäta utan att hålla ditt tuggande till måltiderna. Kom ihåg 3 måltider plus nötmellisen. Det är måltiderna dvs det funkar inte att äta din mellis spritt över eftermiddagen utan detta ska ses som en måltid. Anledningen är att kroppens system och signaler är inställd på att när du tuggar betyder det att det finns energi att lagra.

Om du då småäter hela tiden dvs det kan ju vara att du inte äter större mängd mat men att du tuggar hela tiden så tror kroppen jippie nu kommer energi som jag kan lagra för senare användning. Kroppen fattar inte att du inte äter mer bara att du äter hela tiden vilket den gillar. Kroppens funktion är ju överlevnad och nu kan den lagra, lagra, lagra...

Så kom ihåg det när du är lite sugen - är det värt att tugga och lagra eller kan du vänta med att äta tills det är dags för din nästa måltid?

Idag vart det kul!

Idag gick passet med PT-Malou mycket mycket mycket bättre. Svettades som tusan men jisses vad kul det var. Har ju nu börjat använda min pulsklocka även om vi inte är kompisar riktigt än. Ett exempel är att när jag trodde den visade pulsen visade den kalorier... Puh tur för man ska nog inte ligga så högt :-) Dagens pass när jag kom ihåg att trycka igång klockan (dvs en kvart in) visade på ett genomsnitt på 128 och max på 164. Helt okej för ett pass blandat med styrka och löpning.

Enligt PT-Malou är maxpulsen för kvinnor 226 minus din ålder så jag räknade 226-40 (min ålder i år om än i december) vilket blev 186. Som jag fick förklarat för mig kan man ju inte ändra sin maxpuls - den styrs alltså utav ålder och dina gener. Men ens vilopuls är det man kan förbättra - ju lägre vilopuls ju mer vältränad. Så nu ska jag lista ut min vilopuls för att ha mitt utgångsvärde. Så i mitt max idag låg jag på 88% av min maxpuls och genomsnittet på 69 %. Här hittar du en artikel om puls men finns massvi…