Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från juli 1, 2012

Löparvecka 4 - igen...

Okej eftersom förra veckan inte fullföljdes så var det ju bara att göra om och göra rätt. Och jag ska säga att jag är jäkligt stolt över mig själv. Speciellt dagens pass. Varför? Nog första gången i mitt liv som jag sprang och det verkligen inte gjorde ont någonstans i kroppen. Annars är det alltid kramp eller smärta någonstans. Fast nu kanske kroppen börjar vänja sig vid det hela.

Är också väldans stolt pga att det var mitt tredje 45 minuters pass där jag sprang hela tiden och tiden gets better och better. Första gången tog samma runda 47,27 min (förra onsdagen), i onsdags andra gången tog det 43,35 min och idag 41,33 min. Tjoho jag är bäst så det så och grymt stolt!!! Förresten sa jag att jag var stolt :-)

Veckans resultat

Ons
Tid: 43,35 min (2,30 min uppvärmning)
Puls: 136 genom, 147 max, 40,22 zon

Fre
Första passet jag körde på löpband - boring men det gick
Tid: 30 min (1,30 min uppvärmning)
Puls: 136 genom, 145 max, 27,55 zon

Sön
Tid: 44,32 (2 min uppvärmning, rundan tog 41,33så jag fic…

Receptet på falsk potatissallad

Och här kommer receptet på den falska potatissalladen från senaste numret från "Mat & Hälsa". Du behöver: 1 squash/zuccini (vad det nu egentligen heter), ½ purjolök, salt, peppar, smör, 0,5 dl majo, 2 dl creme fraiche, 1-2 msk fransk senap, 1 tsk kapris. Detta är beräknat till 4 portioner men det beror på hur hungriga gäster du. Gör den dagen innan du ska servera så får allt gotta till sig lite extra. Så här gör du: Skalad och tärna squashen, finhacka purjolöken. Stek i smör tills det mjuknar och salta/peppra efter smak. Lägg i en skål och låt det kallna. Blanda i resterande ingredienserna så det blir som en potatissallad. Voila!


Gårdagens rester till lunch
Varför byta ut potatisen? Spara kolhydraterna. Squash innehåller ca 2-3 gr per 100 och potatis 16. Så på en portion kan det bli en del. Om du vill tänka på såna saker :-)

Fina gäster på besök

Igår så fick bloggen stå tillbaka för verkliga livet. I know oväntat men så är det ibland :-) Uppe med tuppen kl 07.00 för att börja förbereda maten. Sedan en runda på gymmet. Bidde 30 min crosstrainer och 30 min styrka för benen plus rehab och stretch. Efter det blev det hemmagympa - ja dvs städning utav huset och ogräsrensning i rabatter. Dukning till 14 personer och sista föreberedelserna med mat. Baka tårta och på med grillen. Smink och finkläder - check och där ringde det på dörren. 


Var jättetrevligt men också lite nervigt. Ibland är det svårt att gissa hur dagens LCHF-meny mottages. Och igår var yngsta gästen 15 månader och äldsta 83 år så det är många smaklökar att tillfredsställa. Men det verkade gå hem då vi hade mycket mycket mat men det inte blev så mycket kvar. Maten blev falsk potatissallad, grillade fläsklägg och korvar, samt sallad med bla broccoli och sparris. Som efterrätt och till kaffe serverade jag en Budapest-tårta med färska jordgubbar.Snacksen bestod utav olika …