Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från december 11, 2012

Valnötsbullar och en planka

Maken Jensen älskar mackor och kan äta det jämnt. Jag är också en brödälskare men han vinner. Fast han liksom jag inte mår så bra efteråt dvs svullen i magen och efter en timme är man hungrig igen. Ikväll bestämde vi oss därför att testa Valnöts-mixen från Blending Bliss. Denna mixen var väldigt enkelt att göra!

Typ värm mjölk, ner i en skål tillsammans med ägg, riven ost och brödmixen, rör runt - voila! Ugnen skulle sättas på 180 grader. Har nog aldrig gjort det tidigare. Brukar det inte vara 150, 175, 200, 225 etc? Jag siktade in knappen så gott jag kunde. Smeten var beräknade till 16 bullar eller 3 bröd. Jag satsade på bullar och fick ihop 17 stycken. Jag klickade faktiskt ut smeten på plåtar i lagom bullstorlek för den var rätt lös dvs inget man knådar.

Medan bullarna skulle vila 10 minuter så passade jag på att öppna dagens lucka dvs 3 minuters planka :-) Åter till bullbaket så in med plåtarna i ugnen och 40 minuter senare så plockade de ut. Luktade väldigt gott både innan och ef…

Varför ska det vara så svårt?

Känns som det var bara en veckan sedan denna skröt om hur bra det gick med kosten... Två julmingel och en förkylning som aldrig bryter ut så är scenariot helt annorlunda. &%¤# varför ska det vara så förbaskat svårt att sköta kosten? Jag vet ju vad jag ska göra för att må bra. Och ändå så faller jag dit på överblivna bullar eller Veckans skryt tårta eller vad som. Blä!

Men nu slutar denna hänga läpp och inser att december är ingen lätt månad att hålla igen på sockret. Måste nog typ vara den svåraste på året! Mörkt och man vill bara mysa, massa frestelser överallt - på jobb, hemma och i affären, och är man då lite ömklig så faller man än lättare. Jajaja jag fortsätter så gott jag kan och så blir det lättare efter nyår för då "bantar" ju alla liksom :-)

Dagens lucka - 11 dec

Idag tänkte jag att vi skulle planka som dagens lucka. Då menar jag inte planka in på något uteställe utan stå i valfri plankan. Du kan göra det hemma i vardagsrummet, på kontoret, på gymmet - ja var du vill. Vi ska stå i minst 3 minuter. Du kan välja att dela upp det men sammanlagt ska 3 minuter avklaras innan midnatt. Just do it!