Fortsätt till huvudinnehåll

Något för mig!

En sak jag har tänkt på mycket de senaste veckorna är hur jag äter. Vad jag menar med det? Jo portionsstorlek, hur snabbt, var, vad etc. Häromdagen kom det senaste numret av Fitness Lifestyle och i den hittade jag en väldigt tankeväckande artikel på just detta temat. Som gjort för denna bloggerskan :-) Den handlar om Mindful Eating och när jag kollade checklistan insåg jag ännu en gång att jag ägnar mig definitivt inte åt Mindful Eating - snarare motsatsen.

Jag slänger i mig maten så fort det bara går - hinner nog knappt smaka vad det smakar eller tugga. Frukost är oftast framför jobbdatorn eller på språng. Lunch visserligen i jobbets fikarum men den miljön är inte så inspirerad och oftast går det snabbt för jag ska hinna gå en runda. Middag och måltider hemma intages i soffan framför TVn och datorn (japp samtidigt :-) ). Och jo oftast blir jag för mätt eller använder mat istället för lugnade piller...

Så denna artikeln ska jag spara och läsa igen. Sedan ska jag börja tillämpa tipsen och verkligen anstränga mig för att få till det där med Mindful Eating för jag tror absolut på konceptet. Det svåra är bara att praktisera det hela. Men skam den som ger sig. Jag får öva, öva, öva även på detta! Anser du att det är Mindful Eating när du äter dina måltider?




 Checklistan

Kommentarer

  1. Samma här. Jag köpte tidningen efter tips från dig och allt stämmer in på mig också. Dvs jag är inte någon Mindfuleater (men jag ska bli). Så det blir något jag verkligen ska jobba med.

    Ha det så gott!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis detta är ju vårt mål! Heja oss! Kram

      Radera
  2. Jag äter när jag äter - dvs jag gör oftast inget annat under tiden. Frukosten är ett undantag då jag även på vardagar försöker sitta ner och äta i lugn och ro, dricka en kopp te och läsa morgontidningen innan jag kickar igång dagen. Lunch äter jag med mina kollegor i matsalen på jobbet utan stress. Middagen avnjuts sällan i sällskap med tv eller dator, undantag är när jag äter ensam vilket kanske händer nån gång i månaden.
    Mellanmål är jag nog inte vansinnigt "mindful" med alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va bra Pernille! Men mellis är ju lite mer i farten :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…