Fortsätt till huvudinnehåll

Påbörjat projekt...

En del i att lyckas med att göra en livsstilsförändring handlar om att planera och prioritera det som måste göras för att nå målet och behålla den uppnådda balansen. Detta är ju tredje gången gillt för mig dvs att viktminska och uppnå viktbalans som jag ser det. Första rundan 2008-2009, andra rundan 2011 och nu sista gången 2013. Denna gången gör jag hemläxan ordentligt och tar inga genvägar. T.ex. mentala biten, gruppträffarna på Itrim, tydliga målbilder och att se sanningen i vitöga.

Likaså att jag har sagt hejdå till socker och då menar jag godis, efterrätter, läsk och liknande. Finns ju socker i mat tex ute på restaurang och om jag ska unna mig till fest är det te och LCHF-alternativ som gäller. Exempelvis hemmalagad chokladmousse när vi har gäster som innehåller mörk choklad. Dock kan jag inte äta mörk choklad bart dvs unna mig en ruta för då kommer jag äta upp hela chokladkakan. 

Gäller att hitta och förstå vad som funkar för en själv och faktiskt lyssna till sin egna kropp och inre röst. Detta tog mig dock 5 år att göra i praktiken. Så även om min hälsoresa startade januari 2008 är det först nu jag kan säga att jag hittat mitt facit. Naturligtvis inbillar jag mig inte att detta kommer få mig att sköta kosten perfekt. Det är helt orealistiskt! Jag kommer få jobba hårt på att hålla portionsstorlekar, inte äta skräpmat för ofta och naturligtvis kommer jag bli frestad utav socker. Men denna gången väljer jag att ha detta "Dagens motto" som en riktlinje.

Förutom att jobba tex med den mentala biten så tar jag även denna gången itu med sådana saker som jag innan bara planerat eller tänkt att göra. Fast sen har TV-soffan eller något annat kommit emellan. Eller snarare min personlighet som hela tiden jagar vidare men inte tar sig tiden för djupet tagit över. Jag har haft exempelvis en pärm typ i 4 år och tänkt jag skulle göra detta men aldrig kommit till skott. Vad då?

Jo att samla på mig massa recept på bra mat som är lätt att laga. Recept som jag vet funkar och som kan spara tid för mig. Jag har ju en massa kokböcker men jag menar recept som man hittar på nätet i bloggar eller receptbanker. Till exempel här http://www.recept.nu, eller här http://www.dintraning.se/bloggar/asa/ och här http://56kilo.alltforforaldrar.se/. Dock väljer jag de enkla recepten utan hundra ingredienser och som går snabbt att laga plus mat som jag tycker om.

Nä jag inbillar mig inte här heller att detta kommer göra att jag kommer laga mat varje dag. Och nä jag kommer nog aldrig bli en person som gör allt från scratch tex alla möjliga såser. Dessutom så är vissa genvägar suveräna som Grand Deli, Blending Bliss eller liknande. Inte heller är LCHF-bröd ett alternativ för mig. Då äter jag hellre lokalt bakat surdegsbröd från exempelvis Brödlabbet.  Men en sak har jag bestämt mig för att prioritera mera framöver.

Nämligen att matlagning ska bli en av mina nya hobbies och något som jag väljer att prioritera. Dock för mig kommer det aldrig bli realistiskt att ställa mig vid spisen varje dag. Då gäller det ha alternativ som ovan eller rätter i frysen eller vissa strategiska knep så kan få en att lyckas tex enkla recept samt att jag måste planerar mina rätter under veckan. Inget jag har lyckats med tidigare men då har jag inte heller direkt prioriterat det hela utan tänkt det löser sig.

I början på april när jag ska återintroducera mat så blir den första tiden enkel. Jag kommer ju inte ha uppnått min målvikt på 70 kilo då det är för många kilo på den korta tiden. Därför kommer jag först introducera ett mål riktig mat per dag. Detta gör det ju enklare för mig att planera mitt intag av bra mat. Fast det gäller att planera framöver och vara beredd. För en tid sedan mailade snälla Jenny mig hennes veckoplaneringsmall och den tänker jag använda mig utav. Om jag lyckas eller ej är upp till mig själv. Under tiden gör jag mitt yttersta för att planera och underlätta den processen.


Ska iväg i kommande vecka och köpa ett register samt plastfoldrar för att kunna få ordning på det hela.

Kommentarer

  1. Hejhej! Är tillbaka här igen då jag kommit till insikt om livsstilsförändring. Jag tål inte socker. Punkt. Därför passar lowcarb mig bra, och i första hand inte för att rasa i vikt utan för att må bra. Och jag kommer inte heller bli nån mästerkock som tillbringar timmar i köket med att laga allt från grunden, men jag hoppas bli liite mer intresserad. Det underlättar ju.;)

    Lycka till med ditt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Chrissan, ja vi är många som inte mår bra av socker och kämpar med att bli en mästerkock :-) Heja oss!!!! Lycka till!!!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Poof drömjobbet is gone!

Igår blev hela mitt team inkallade till ett möte med chefen. Inget konstigt med det men några minuter senare vart det konstigt. Vårt team kommer att upplösas och arbetsuppgifterna flyttas till EMEA-teamet i Bryssel. Say whay??? Fattar ingenting just nu. Har gått från att ha häcken full och oroa mig över hur jag ska hinna med att leverera till alla deadlines till att nu ska jag lämna över mina arbetsuppgifter. Så nu ska tre av oss som är provanställda sluta, två konsulter får sluta på dagen och fyra som vart fast anställda ska få nya arbetsuppgifter. Vår sista arbetsdag blir den siste juni :-(

Känns väldigt märkligt och just nu känner jag mig mest tom, ledsen, deppig, nedstämd, orolig och nervös inför framtiden. Inte kunde jag väl tro att man startar ett team och satsar för fullt för att sedan stänga ner det cirka 6 månader senare. Trodde ju att jag skulle vara kvar på Securitas i åtminstone ett par år och inte som nu söka nytt jobb. Jättetråkigt eftersom jag lagt ner mycket tid och ut…