Fortsätt till huvudinnehåll

Fokus är det som gäller!

Redan i söndags kände jag det men rusade på. I måndags kom det mer och mer och i tisdags var det ett faktum. Nu är det för mycket utav det roliga och utav det goda... Det vill säga när livet går på 180 så är det ibland svårt att fokusera på rätt saker och prioritera det viktiga. Och vad händer när bloggerskan blir stressad och trött... Jo kosten är det första som drabbas :-(

I fredags blev det för mycket utav det nybakta surdegsbröd. Jag lärde mig att jag kan inte ha det liggandes hemma för då ligger det helt plötsligt i magen. Mumsigt för stunden men jisses vad magen inte gillar de mängderna bröd. Något att reflektera över och komma på en lösning för tror jag dvs ja det var mer ekonomiskt att köpa ett helt pain riche liknande bröd än en fralla. Men bättre en fralla i magen än ett helt riche...

I lördags blev det väl egentligen inte fel för jag hade ju skött mig under dagen och planerat kvällens intag. Och även om det var för mycket kyckling i magen så var det ändå onödigt. I söndags blev det en varm macka för mycket i magen och i måndags korv med bröd på väg hem efter träningen. Igår var jag så slut i batterierna att jag var sugen på ALLT och då menar jag choklad, kakor, bröd, pizza, ostbågar. När jag är trött då kommer suget så himla starkt.

Hade detta varit för ett halvår sedan hade jag ätit allt på listan. Skippat morgonträningen för jag var trött och dagens steg hade varit transport efter mat. Hade nog skött frukosten för att sedan under dagen ballar ur mer och mer. Typ köpt hamburgerlunch med pommes på Burger King, svängt inom 7-eleven för 4 kanelsnäckor och choklad som jag tryck i mig i smyg under eftermiddagen, avslutat dagen med pizza och ostbågar. För att sedan sitta i soffan ännu tröttare och framför allt så jäkla sur på mig själv för allt jag ätit.

Jag hade absolut inte bokfört de kalorierna någonstans och vågen på fredagen hade ignorerats. Och som skrivet träningen hade skippats till förmån för sömn och frisk luft samt stegen hade varit minimalt. Igår blev det visserligen en pizza men that was it. De senaste dagarna har jag gjort min träning, jag har gjort mina 10 000 steg, jag har druckit vatten/te, varenda mumsbit bokfördes, jag lyssnade på mentala skivan och jag åt inte choklad eller ostbågar m.m. fast suget var stort. Men framför allt igår satte jag mig ner och prioriterade för här gäller det att dra i handbromsen innan det går för långt!

Nej jag hinner inte med styrelsemötet på Rotary, nej jag vill inte hoppa in och hålla ett cirkelpass, nej makens och min 90-årsfest behövs inte planeras nu, nej Mello-festen den kan jag ta vecka 19, min kommande föreläsning kan justeras sedan m.m. Det jag behöver fokusera på just nu är: Vår ruset (sista gemensamma träningstillfället på söndag, fixa det sista inför 2/5), kettlebellspassen denna veckan, boka gästträningen på Actic, träffa ny PT imorgon och luncha med finaste Lotta, fira svärföräldrarna på lördag, fotografering på Studio S på söndag plus lite annat smått.

Fast det viktigaste - jag måste prioritera mig själv och fokusera på mitt mål. Ännu är jag inte i hamn bara för att jag är så jäkla nöjd med min viktminskning detta året. Nej jag behöver inte leva på måltidsersättningar men jag behöver heller inte låta portionsstorlekarna växa för varje dag. Jag måste vara vaksam på bröd som sockerberoende och se till att få i mig proteiner. Så åter igen fokus på mig, på min viktminskning och på mitt välmående. Fokus, fokus, fokus är det som gäller och prioritera min tid!!!

Kommentarer

  1. Bra där! Att prioritera sitt eget välmående kan verka svårt ibland men något alternativ finns ju egentligen inte. Vi ses kanske på söndag på fotograferingen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det borde ju alltid lika på första plats!!!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…