Fortsätt till huvudinnehåll

Här är mitt kylskåp!

Hemma igen och genast blir denna bloggerskan inte lika hungrig. Jisses vad man påverkas av sin omgivning. Och då menar jag inte bara mina medresenärer utan omgivning i allmänhet. Omgiven utan snabbmatsrestauranger och fikaställe som luktar, skyltar och personer som går runt/sitter äter allt möjligt. Då blir man sugen och hungrig fast kroppen egentligen inte är det :-( Och tro mig Lalandia består utav pommes, pizza, hamburgare, mackor, godis och mjukglass :-)

Igår så gick det inte så bra med maten. Jag skulle ju äta middag - inte kasta in den i gapet... Lärdom är att det hade varit mycket bättre att ta ett äpple som extra mellis och inte vara så hungrig. Plus när bordet är fullt med mat så är det så lätt att det blir mer på tallriken. Lättare hemma att lägga upp det  man ska äta och sedan gå till bordet, sitta ner och äta. En sak som jag planerar att göra är nämligen just det och stoppa in maten som är över direkt i kylskåpet/frysen. Plus att inte jagas med när andra äter fort men jag var rädd att min mat skulle försvinna (eller vi skyller på det...) :-)

Nu åt jag visserligen inte så dumt. Kycklingfile, grönsaker, bakad potatis. Men det blev en alldeles för stor portion plus några pommes som slank ner i magen på nolltid. Resultatet blev värsta magknipet och blodsockret rusade runt i kroppen. Fick lägga mig en liten stund på soffan sedan gick maken och jag en lite runda vid havet. Frisk luft och att få röra på kroppen hjälpte. Fast inget bra ändå men det är nu den mentala träningen kickar in.

ORKA - Observera, Registrera, Konstatera och Acceptera. Och det har jag gjort! Vad hände, tagit in det plus registerat bokstavligen här http://www.shapeupclub.com (återkommer till det senare i veckan) och i min Itrim övningsbok, konstaterat och diskuterat igenom med mig själv plus maken, tagit ansvar för det var ju jag som åt ingen annan samt accepterat att japp den hände men jag var inom min kalorinivå etc. Så no hard feelings och idag har allt gått mycket bättre :-)

Nu på eftermiddagen har jag städat ut och rengjort kylskåpet. Det var verkligen välbehövligt och det syns ju mer när det har varit tomt som det har varit detta året... Men i torsdags var jag och handlade mat. Till mig själv :-) Hade förberett vad jag behövde tom imorgon och det var framför allt frukost. Så äggen är kokta, räkorna tinas och snart ska min hemmagjorda räksallad röras ihop. Frysen är även fyllt med kyckling, lax, räkor, fisk och grönsaker samt bär. Så jag har en bra grund.

Vidare har jag också slutfört min veckomall för denna veckan. Det vill säga vad som ska ätas tex vet att jag har utelunch på torsdag eller TRX-utbildningen i helgen och shoppinglistan har sammanställt och imorgon är det inköpsdag utav färskvaror såsom sallad. Detta betyder att jag har planerat så mycket jag bara kan och förberett mig mentalt för denna veckan och vad komma skall. Känns jätteskönt både i kropp och knopp. Planerar du ditt matintag förresten?

Edamebönor, ärtor, kryddor, blåbär, hallon och jordgubbar. Bären mest till maken just nu för han brukar snackas på dem på kvällarna. Bättre alternativ än rostad och saltade jordnötter även om det finns i skåpet :-)

Kyckling, räkor, lax och annan fisk i fryselådan 

Äggen kokta och räkor tinas

Och snart har jag mumsig räksallad till frukost i veckan plus över till maken till middag 

Titta så fint det blev! Även om lite tomt på färskvaror som grönsaker :-) 

Vecka 14 är planerad!

Kommentarer

  1. Planering är a och o. Utan planering blir mina fallgropar både fler och djupare. har precis fyllt på med bra mat och genast infinner sig ett litet lugn, jag har koll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut planering och prioritering is a must. Plus för mig har jag kommit på att jag måste ha variation annars tröttnar jag och väljer fel mat. Heja oss!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…