Fortsätt till huvudinnehåll

Jag är Optimal...

Imorse hade jag möte med Itrim-coach Caroline och det gick väldigt bra tycker jag. Jag gillar verkligen henne och vi hade en bra diskussion. Egentligen skulle vi gått igenom hur TRX-helgen gått och hur jag ska äta nu. Men det gick ju rätt snabbt om man säger så... svaret vart jag var sjuk :-( Nåja vi pratade lite mat, hur jag ska tänka kring portionsstorlekar och mitt beslut till aldrig mera socker.

Lite trixigt men jag använder mig av lite olika metoder vad det gäller portionstorlekar. Ibland handflata/knytnäve, ibland matvågen, ibland Shape Up Club och ibland magkänslan. Vi kom på att jag även kan kolla i Itrims kokbok. Exempelvis om det finns ett recept på omelett beräknat till en person - hur många ägg innehåller det? Svaret var 2 stycken plus tillbehör. Jamen då vet jag att det är ju min portion. Så jag jobbar vidare på det och framför allt det där med att känna efter - när är jag mätt och står jag mig till nästa måltid? Blir ett litet pussel att lägga och jag ska bara ha tålamod att inte alla svaren finns nu och ha modet att pröva mig fram till vad som passar mig.

Vi pratade även om att jag är så himla sugen att komma igång med tyngre styrketräning igen. Fast samtidigt måste jag hålla koll på mina portionsstorlekar. Vill ju inte hamna i samma fälla som förra året eller i en ny fälla att jag inte ger kroppen tillräckligt med energi. Åter igen jag måste våga prova mig fram och ha tillit till att jag fixar detta. Därför är det ju så himla bra att jobba med Itrim-övningsboken tycker jag dvs jag skriver upp vad som går bra och mindre bra för att kunna ORKA (ObserveraRegistreraKonstateraAcceptera). Plus coachsamtalen där jag som individ kan få anpassning till just mig. Kanonbra tycker jag!!!

Ställde mig på vågen men det blev en väldigt konstig mätning. Hade gått upp typ 4% fett men fettfria massan hade gått ner och muskler hade sjunkit jättemycket och ja alla siffror vart lite snurriga. även om jag har en bottennotering på 77,8 kilo idag. Men Caroline lugnade mig med att det är antagligen förkylningsbacillerna och pollenallergin som is messing with me. Oavsett jag har sagt till mig själv att vad som än händer så ska jag stick with the program. Dvs så länge jag gör min hemläxa vad det gäller kost, träning och det mentala så kommer resultaten förr eller senare. Detta är långsiktigt!

Nästa onsdag ska jag dit igen för min hälsouppföljning efter 12 veckor. Det blir ju visserligen typ vecka 14 men det blir ju bra ändå. Till dess ska jag tänka igenom vad som har förbättras och det har jag ju summerat rätt bra här: http://www.butterflytina.com/2013/03/12-veckor-med-itrim.html Men även andra bitar. Plus komma på saker jag vill förbättra/jobba med i nästa period. Vid detta tillfälle ska även mitt blodtryck m.m. tas.

Vi gjorde faktiskt det idag också och jag fick strålande resultat. I början på året låg jag på gränsen till högt med 136/93 och idag var det typ 114/78 (om jag kommer ihåg de exakta sifforna). Det betyder att jag är optimal och har perfekt värde (nästan lite lågt)! Tjoho vad glad jag blev över det och ytterligare ett skäl till varför de där kilona aldrig mer ska inta min kropp!!!

Övningsboken inför nästa Itrim-möte med coachen

Dagens BMI-värde enligt http://www.bmitest.se/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…