Fortsätt till huvudinnehåll

Min motivation till rörligheten

Fick dessa bilderna från PT-Katarina just för att kunna se före och efter. Den översta bilden är typ 5 minuter in i torsdagesn pass dvs strax efter en kort uppvärmning med utfall, knäböj och boxslag. Bild 2 och 3 är tagna i gymmet efter ca 40 minuters rörlighetsträning. 

Diverse övningar där det känns rejält i kroppens alla muskler pga stelhet. Ibland så pressar PT-Katarina ner någon kroppsdel som inte blir rätt och jisses då bränner det ännu mer. Kanske inte det mest kulig för det är ju inte fart och fläkt. Men ni kan tror kroppen känns annorlunda. Längre, mer stretchig och "öppen" på något sätt.

Dessa bilderna samt känslan jag får när jag sedan kan komma flera decimeter djupare i ett knäböj eller utfall eller vad det nu är är min stora motivation just nu. Jag både ser och märker stor skillnad i kroppen. Plus att den där Turkiska get-upen börjar ta sig. Nej inget nämnvärd vikt och det går långsamt men nu är det inte kilona som hindrar mig utan just den där rörligheten. 

Nu jäklar ska här kämpas vidare med detta för tänk vad jag kan göra om några månader om det fortsätter så här??? Jag kommer vara som en smidig kobra i gymmet :-)

Knäböj före (är det ens ett knäböj...)

Knäböj efter rörlighetsträningen. Lite mörkt men jag tror också ni ser skillnaden eller?


Sista 10 minutrarna så var det 2 turkisk get-up på varje sida, 10 frivändningar med stång och 10 front squats med boll som gällde. Tur jag är snabb på de andra två övningarna men jag själv ser och märker stor skillnad från ett år sedan när PT-Malou introducerade mig till denna övningen. Så jag fortsätter och kämpa!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…