Fortsätt till huvudinnehåll

Mirakelmorgon på gymmet!

Okej kanske inte mirakel för någon annan än mig själv men jag är så sjukt stolt om än omtumlad faktiskt... Imorse var det dags för pass med PT-Katarina. Jag var verkligen inte i form. Trött som tusan men jag gick dit i alla fall. Bättre att göra ett försök än att ligga i sängen och tro att man kan åstadkomma en förändring.

Först en trevlig överraskning! Fitness24seven i central Lund har ju renoverats och lokalerna har utökats. Jag har inte sett hur det såg ut innan och det är ju fortfarande lite som att träna på en byggarbetsplats. But it is getting there. Idag var vi i det funktionella rummet. WOW säger jag bara. Massa kettlebells, bollar, stänger och vikter, snake rep, burpees markeringar i golvet, "klätterställning" och massa annat. Måste nog ta lite bilder till er.

Efter uppvärmning med kräftgång framlänges och baklänges, burpees och björngång så var det dags för rörligheten. Det är tuffare än vad man kan tror. Inte så mycket i tempo men i ansträngning och att det känns (gör ont) när man töjer och stretchar en stel kropp. Fast jisses vad det gör nytta! Jag känner verkligen detta och är motiverad att fortsätta.

Dagens belöning var en Cindy från PT-Katarina. Förra försöket var detta: http://www.butterflytina.com/2013/05/stolt-tina-idag.html Men idag var det dags för 5 pullups (chins på svenska), 10 armhävningar och 15 knäböj på riktigt i den tiden som var kvar vilket blev 8 minuter. Men innan dess så skulle jag ju testa ställning och att göra pullups med hjälp utav gummiband.

Ärligt talat PT-Malou har verkligen testat mina gränser tidigare och jag tror aldrig jag vägrat att göra något. Jag har försökt eller om det gjorde för ont så har vi modifierat lite. Idag tror jag inte PT-Katarina förstår hur jag var en sekund ifrån att typ börja gråta och tvärvägra göra denna läskiga övning... Blir fortfarande lite svettig i handflatorna och nervös vid tanke vad jag har gjort.

Men vi börja från början på skräckäventyret. Katarina visar mig i fina nya ställningen att man hänger upp ett gummiband där man ska trä i foten, trycka ner foten så benet blir rakt, låsa med andra benet och sedan dra sig upp så hakan kommer över stången liksom. Bara att ställa sig uppe på plattan/brädan som vi fick lägga på en stepbräda på för att jag skulle ens ha en chans att nå vart läskigt. 

För man måste satsa liksom och inte tveka utan grabba tag med båda händerna i räcket, få upp foten i höftnivå för ens få i den i gummibandet, PT-Katrina hängde med hela sin tyngd för ens får ner gummiband så jag kunde få foten. Sen måste man flytta ena handen till andra sidan gummibandet, trycka ner foten så att benen blir raka i utgångsläget för att sedan häva sig upp. LÄSKIGT!!!

Jag kände ju inte mindre press när det bara var typ 6 andra yngre vältränade grabbar i rummet omkring mig så typ gör 100 sådana här innan frukost. Kände ögonen i ryggen för när man tränar med PT är man ju redan showen lite grann. För mina ögon flimrade bara skräckscenarion upp såsom att jag skulle trilla ner och bryta något, hänga upp ner fast med foten i gummibandet, slå i huvudet och svimma av. Ja typ alla - tänk om - rusande runt i skallen.

Testade en gång men fick knappt i foten. Andra gången i med fot men vad då trycka ner så benen blir raka. Fattade inte vad hon menade... Och nu var den en skälvande sekund ifrån att bloggerskans Jensen för första gången skulle tvärvägra att göra något som en PT förslagit och bryta ihop i en våt fläck :-(

Vet fortfarande inte hur det gick till men helt plötsligt så bara gjorde jag det. Så klockan startade, ta tag i räcket, i med foten, tryck ner och kör 5 stycken. Ner på golvet och gör 10 armhävningar. Upp och kör 15 knäböj. Börja om från början. Om jag minns rätt så blev det nästan 6 varv. Sedan var jag ju tvungen att göra några pullups för att visa här i bloggen vad jag gjort för mirakel idag :-)

Sjukt stolt är jag men som skrivet helt darrig vid bara tanken fortfarande. Och när jag duschat och gick tillbaka till kontoret då kom suget. Dvs hur dövar man känslor - jo man äter upp dem. Jättehungrig och sugen på allt blev jag!!! Känslostorm tillsammans med trötthet är ingen bra kombo. Höllt mig till gröten på jobbet men det fick bli några vindruvor också (ni vet the sugar rush...). 

Lunch hos kollegan Louise idag - jättemumsig tomatpaj, sallad och hembakta bullar. Joho två portioner bidde det... Jaja så länge det inte är godis och kanelbullar är jag nöjd men denna veckan har varit kämpig och jag måste ha koll på mig. Hungrig och sugen och skulle kunna tugga jämt :-( Fast nu pratar vi bara om hur jäkla grym jag var imorse - kolla här:

Lätt matt i kroppen efter 25 pullups så fick jag fram några till för kameran. Utgångsläget är här.

Sakta men säkert upp... 

Snart så...

Och STORT TACK till PT-Katarina för utmaningen :-)

Kommentarer

  1. Hejja. Det är ett av mina stora mål. Att utan hjälpmedel klara en pullup. Långt kvar men närmare nu än för några veckor sen :-)

    Jag måste berätta om mitt PT-pass i går. Bara massa olika övningar med kettlebells och då tänkte jag faktiskt på dig. Kul som fasiken var det men jag ville ge min PT-Tomas en smäll på käften när han gick och bytte ut till tyngre i smyg. Fanskapet trodde inte att jag skulle märka det :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja heja oss!!!! Haha kettlebells är bäst - även tyngre :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…