Fortsätt till huvudinnehåll

Klokheter från Olga

Jag följer Olga både i hennes blogg, twitter och på fejjan. Men framförallt det sistnämnda här: http://www.facebook.com/MammaFitness. Ville bara dela med mig utav några av klokheterna som jag tog till mig.

"En sak är att gå ner men hur MÅR man under denna tid? Är det värt att ligga så pass lågt kalorimässigt att allt verkar vara som i dimman ? vara letargisk? irriterad? sur? hungrig?trött? med ihåliga kinder? Hur länge orkar man hålla på så här? Låt mig gissa: inte länge-och risken är stor att man hamnar i frossa-tillstånd tills man kräks. Inte alls ovanligt. OCH så börjar man om från början. Är man dum eller vad? Halva livet går åt eländet. Varför inte ta det liiite lugnare? Låt det ta lite längre tid men livskvalitén blir ju så mycket bättre- och även humöret. Man behöver inte alltid ligga med 1000 kal i underskott-varför ta i ? D et vanligaste är 500 kal men ibland blir även det för mycket- ligg på minus 300 då. Hitta det som passar och utgå ifrån hur du MÅR. Livet är för kort för att må skit. Och vara hungrig. Och halvdöd."

"Istället för att fokusera på hur mycket du har bränt - fokusera på hur mycket du fått in. Viktigare."

"Utan mat = inga muskler och orken lyfta tungt. "Men jag äter redan mycket!" Nej, testa lyfta med mer mat i magen- då pratar vi om orken!"

"Man skapar sig själv."

"Börja där du är, använd det du har, gör vad du kan."

"Det är inte träningen man ska fokusera mest på. Vill du ha resultat-börja med maten, det är PRIO. Du kan inte fortsätta bränna bort dina dåliga matval. Man kommer inte orka i längden och ens ämnesomsättning kommer inte palla det heller. Träningen lägger till kurvorna man saknar, den stärker kroppen, hjärtat, ger bättre hållning. Inte att underskatta. Hur vet man att man hållbar kosthållning? Det är när man kan hålla samma vikt utan att träna. Svaren finns inte i ytterligare en ny diet, svaren finns hos dig själv- du vet PRECIS hur du ska äta, egentligen."

""Jag är i en svacka". Hur kan man "självvälja" det? Ibland låter det som att folk njuter av det, ngn sorts martyrskap. Man tar sig därifrån fort som tusan! Man sitter inte, iakttar och konstaterar :" jaha...svackan igen". Det är inget tillstånd, man behöver inte konstatera, bekräfta och vänta på bättre tider. Man agerar."

"Se till att börja tro att du OCKSÅ kan. För att göra det: sträva efter resultat. När du börjar se resultat av det du gör: sluta inte, fortsätt som du gör, slappna inte av och börja belöna dig- det är NU du har chansen att bli det bästa du kan bli."

"Det blir sämre innan det blir bättre. Låt mig förklara. När man går ner i vikt så töms ju fettcellerna på fett allt eftersom och självklart upplever många att de blir mer sladdriga (och ev. ger upp!). Det BLIR bättre, ge huden en chans att återhämta sig och gå tillbaka. Fortsätt som du gör och glöm absolut inte styrketräna."

"Fokusera mer på beteendet och vanorna än metoderna."

"Vissa har en föreställning om hur det SKA vara. Hur ens förändring BORDE se ut. Många blir så fixerade vid dessa "ska" och "borde" så de ger upp eftersom - guess what?- life happens. Det är ok att backa, det är ok att ändra sig, det är ok att anpassa efter nya förutsättningar."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…