Fortsätt till huvudinnehåll

Mera matlagningstest

I helgen testades inte bara karre från Scan utav även matlagningsgrädde från Oatly. Perfekt test för mig som är laktosintolerant. Direkt när jag fick mailet från Smartson med instruktionerna så fastnade jag för ett recept förslag från Oatly även om jag naturligtvis fick välja vad jag skulle laga själv. Fast detta såg så enkelt ut och jag hade redan kyckling i frysen samt en burk med soltorkade tomater som skramlat runt i skafferilådan ett tag.

Så då var det ju bara att bege sig till affären och leta upp produkterna. Lite förvirrande först på Ica för de flyttat produkterna dvs de fanns inte i laktos/havre-hörnan. Men jag hittade dem till sist bland grädden. By the way var inne i samma affär idag och då hade de satt upp en lapp specifikt att de flyttat produkterna. Hehe fler än jag som letat :-)

I söndagskväll så hade jag förberett allt dvs tinat kyckling och handlat hem allt som behövdes enligt receptet. Väldigt lätt att laga och snabbt. Bara ett litet problem att koka ris är inte min starka sida. Är det något jag ogillar med matlagning är det just det. Vem fasiken har någonsin lyckats koka ris utifrån instruktionerna och då menar jag vattenmängden... Alltid för lite så allt torrkokar efter halva tiden är min erfarenhet. 

Därför brukar jag ösa på med vatten med resultatet att det kokar över all over the place. Och i söndags brände jag tom på högerhanden :-( Haha första tanke - shit jag måste kunna träna... Men det löste sig och jag kokade till ett helt kompani så jag kunde frysa in. Efter risäventyret kunde maken och jag sätta oss ner för att äta. Så mumsigt det blev!!! Och jag har lunchlådor i frysen plus ätit det både måndags och tisdags till lunch på jobb. Fortfarande lika gott med mör kyckling och fräsch sås med smak utav gräslök, tomaterna och en hit av sting från cayennen.

Så testa receptet och Oatly iMat för det kommer jag göra igen. Dock välj nu det fullfeta alternativet om du ska göra det. Ja jag vet att jag är tjatig med det men onödiga tillsatser från oftast socker i lightprodukter är bästa att undvika. Här hittar du receptet som jag kan varmt rekommendera: http://www.oatly.se/recept/huvudratter/ugnsstekt-kycklingfile-med-tomat-och-graslokssas. Fast jag bytte ut pastan till fullkornsris då pasta inte funkar för min mage och sockersug.

Kupong - alltid så prisvärt att handla då :-)

Receptet - mums!

Voila here we go!

Färdiga resultatet - så gott och det vattnas i munnen bara jag tänker på det :-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)