Fortsätt till huvudinnehåll

Nya frukostvanor!

Har länge känt att jag en lust att förbättra mina frukostvanor men liksom inte kommit till skott. Har varit lite klurigt hur jag ska fördela energikonsumtionen under dagen när jag faktiskt vill ha koll på vikten. Nej just nu är inte huvudfokusen att gå ner men jag vill fasiken inte gå upp. Samtidigt vill jag ge kroppen bästa möjliga förutsättning och komma i från matersättningar.

Ett tag nu har jag ätit frukost på jobb och kommit in i bra rutiner. Till exempel att oftast inte slänga i mig något framför datorn utan sitta ner med kollegorna. Dock har det blivit en Nutrilett shake och ett ägg vilket har mättat hyfsat men blev uttjatat. Likaså vill få in mer "riktig" mat som jag skrev men inte alltid det enklaste om kalorierna ska hållas ner.

Plus just det där med matval och risken att tjata samma sak. Nej vill undvika bröd till frukost (i alla fall inget som jag bör äta varje dag...), blir oftast kvarg/keso med bär/nötter till mellis och då vill jag inte tjata det till frukost och omelett körde jag hela förra året (plus äter det på kvällen då och då). Så jag har liksom gått och tänkt och tänkt :-)

En komponent i dilemmat för mig har varit: vad är ett rimlig kaloriintag i förhållande till min träning, viktmål och kroppssammansättning? Och här finns en del gamla hjärnspöken från ifjol. Dvs jag tränar så hårt så jag blir så är hungrig och då måste jag äta allt detta... Och vips har vi gått upp 12 kilo. Jo men då kanske bloggerskan Jensen ska sätta det lite i perspektiv och jobba på nojorna.

För det första ja du tränar mycket men förra hösten jagades inga steg eller cykelpendlades det. Du tränade ca en timme om dagen sedan satt du på rumpan. Äta och äta jomen det kanske inte behöver vara för lite till frukost för att känna dig duktig för att sedan äta på Burger King till lunch, gå inom bageriet för kakbuffe eller massa choklad ifrån 7Eleven under eftermiddagen för att sedan avsluta med värsta middagen. Och nej din muskelmassa behövde inte allt det struntet.

Skillnaden nu är att jag tränar en timme/dag 5-7 ggr/veckan, jag cykelpendlar 50 min/dag 4-5 dagar/vecka, jag går 10 000 steg/dag ca 5-7 ggr/veckan. Jo det är mycket rörelse men jag mår så himla bra utav det. Plus resten av tiden tillbringas på rumpan framför datorn/dumburken eller liggandes i sängen. Men hur ska jag då äta och hur mycket för att inte vikten ska rusa uppåt eller att inte kroppen ska få vad den behöver efter träningen?

Har känt att jag har legat lite för lågt dvs jag har varit lite för hungrig och så fort det händer sätter suget in. Bättre då ju att äta lite mer riktig mat och fylla på än att få cravings efter choklad klockan 14.00... Och planerar jag bara min mat som jag gör så kan man äta en hel del. Dock finns det alltid en avvägning och då har jag föredragit att äta mer till lunch, mellis och middag är frukost.

Fast nu med cyklingen så har det inte riktigt funkat och jag har blivit hungrigare och hungrigare = sugen på allt. Och jovisst det där suget är ju mycket i huvudet också dvs känsloätande men den frågan jag jobbar på att besvara är just vad är rimligt intag i förhållande till vad jag gör av med så att jag får en balans som funkar för mig? Strunt samma exakt hur många kalorier "Agda" äter och vilken metod hon använder. Utan vad funkar för Tina Jensen, 40 år, 162 cm, 75 kilo med 52 kilo muskler som tränar så här?

Och jag börjar närma mig den formeln känns det som och därmed lite ändrade matrutiner. Ställde även frågan till Olga Rönnberg för jag var nyfiken på hennes svar. Hennes svar blev: "Jag skulle skippat all cardio ett tag och fokuserat bara på styrka.Vardagsmotionen kan du bibehålla men lägg inte till ngt annat. Jag menar att olika mål kräver olika upplägg så fokusera nu på det som är viktigare- dvs mer muskelemassa.4-5 styrkepass/v. Testa att ligga på 1800-1900 kal."

Gick då tillbaka i min matdagbok i ShapeupClub för att se de dagarna jag haft sug om jag legat för lågt eller de dagarna jag varit nöjd vad har jag då legat på. Och faktiskt var svaret kring 1800-1900 kcal dvs äter jag bra mat och får i mig detta så är jag nöjd. Inte sugen och lagom hungrig till nästa måltid samt orkar träna som jag vill.

En annan aspekt i nya rutiner var att jag ville få en bättre start på dagen. Inte mer stress utan mera mys samt äta med annan närvaro. Inte alltid i ett stressigt fikarum eller framför TV. Då ska ni veta att detta är ett oerhört stor steg för mig. Tror inte jag har ätit frukost vid matbordet själv utan distraktioner sedan jag bodde hemma hos föräldrarna. Sedan jag flyttade hemifrån har det alltid blivit framför TVn eller ingen frukost hemma alls. Så vi pratar om ett antal år med frukostvanor utan kvalité.

De senaste dagarna har jag gått upp lite tidigare för att få en bättre start på dagen. Istället för att blunda in i det sista så har jag gett mig tid att stretchat lite mjukt i sängen. Duschat och fixat mig för att sedan sätta mig ner med tända ljus utan TV, dator, mobil, bok dvs bara med mig själv, min gröt med mjölk, 1 ägg, en stor kopp te och lite tillskott. Har fixat iordning allt kvällen innan och dukat fram så det som återstår är att värma tevatten och mikra gröt.

Okej 4 ggr är kanske inte värsta genombrottet men det känns som denna vanan is here to stay. Jag mår så himla bra och känner mig lugn med denna starten på dagen. Liksom redo för allt! Även gott med något varmt till frukost för det tror jag att jag "avslöjat" innan. Dvs att jag älskar varm mat - det är ju som att få en varm kram från själen :-) Hur äter du själv frukost?

Dessa köpte jag men i helgen hittade jag även den med äpple/kanel så nu har jag trion att variera mellan.

Så supergröt med laktosfri mjölk, ägg, te, vatten, omega3, d-vitamin och magnesium. Plus ett tänt ljus (fast det äter jag inte...)  är min nya rutin and I love it!

Kommentarer

  1. Jag tycker också att det där med frukost är svårt, och jag har inte ro att äta den hemma på morgonen. Jag tar med mig en kall/sval gröt som svällt i kylen under natten, med müsli och, psylliumfröskal och chiafrön (kommer ett inlägg om just detta senare idag :) Den går dock att värma också. Men det gäller ju att planera precis som du säger. Vissa dagar har det blivit en rawfood-boll i bilen på väg till jobbet (fast sen äter jag mer på jobbet, ägg, frukt och ibland en macka) kanske inte helt optimalt men det är i alla fall "bra" energi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det där med att ha ro fast man vet att det kanske är till det bättre :-) Dock bättre att ta med sig och planera som du gör en åka dit på något helt annat!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…