Fortsätt till huvudinnehåll

Veckans tuffaste pass!

Alltså att köra ett tufft kettlebellspass är jobbigt. Att köra ett tabatapass i Lomma är jobbigt. Att cykla hemifrån jobb i motvind är jobbigt. Att köra tung styrka i gymmet är jobbigt. Men veckans absolut tuffaste pass är fredagsmorgon med PT-Katarina. Oftast utan så mycket svettdroppar men en massa kvidande, svordomar, profylaxandningar och teknik snurrande i huvudet.

Fast när jag går ut genom dörren på Fitness24Seven nyduschad och fräsch som en nyponros kl 8.30 då är det med ett brett leende och lätta steg. Perfekt start på "nästan-helg". Hela kroppen är mjuk och böjlig och denna bloggerskan lättad att passet är över :-) Plus idag längtade jag extra till jobb för jag förberett en smarrig frukost på rågbröd, ägg, kalkon och gräslök. Mums!

Dagens pass hade as usual rörlighet i fokus samt knäböjstenik. Precis som jag beställt fast jag alltid ångrar mig 5 minuter in i passet. Först crunches, bensparkar och knäböj i uppvärmning. Efter det massa stretch/rörlighet för rumpa, baksida lår, framsida lår, vader och höft. Yikes vad det är svårt och jag känner mig inte graciös precis.

Men jag gör det och jag ger mig aldrig även om det känns hopplöst. Fast jag hade inte gjort alla övningarna själv utan PT-Katarina det är ju helt klart. Trots att min kropp verkligen behöver det. Beklagade mig att jag är mest orörlig och att alla andra hon träna är säkert som små balettdansöser. Nähä fick jag tillbaka - du är den enda som vill träna rörlighet fast alla behöver det. Då kändes det genast lite bättre att vaden kändes som en fiolsträng som vart en halvmeter för kort :-)

Efter det blev det mycket teknikträning på knäböj med kettlebells. Detta ingår ju i min certifiering och är nog mitt största orosmoln (hehe förutom allt annat som står på schemat då...). Mitt förbaskade bäcken eller snarare många års felanvändande ställer till. Min svaga bål och orörlighet i höfter, rumpa, lår och vader samarbetar inte. Ja ni hör jag har lite att jobba på.

Så av med skorna, byxorna stoppas in i strumporna och tröjan bökas ner i byxorna. Nej absolut ingen fashion show utan snarare inga foto/videos nu inte för jag ser verkligen inte klok ut. Men allt för att PT-Katarina ska kunna se och korrigera och jag ska kunna se i spegeln. In med bäcknet dvs dra in svansen, spänn magen, borra ner hälarna i marken, tå/knä parallellt höftbrett, bak och ner med axlarna, in med armbågarna, upp med bröstet, titta snett nedåt, andas in - böj - andas ut, släpp inte magen och bäcken utan ner igen.

Hela min kropp men framför allt benen är helt slut efter dessa passen. Och huvudet snurrar som i Exorcisten utav alla info som ska bearbetas. Men jag är knappt svettig... Fast det är jag vid tanken utav vad jag nu lovat PT-Katarina :-( Nästa fredag är hon bortrest så ingen rörlighet. Yes tänkte denna direkt :-) Nähä typ 07.15 idag lovade jag att nästa vecka ska jag testa ett yogapass som kompensation. Attans jag måste bli mer alert! Så nu får ni hjälpa till där ute - var kan jag yoga nästa vecka???

Kommentarer

  1. Ska vi gå på yoga på Gerdahallen tillsammans? Antingen 7.45 eller 11.15. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Nellie - just de tiderna passar inte riktigt för mig. Har du testat här: http://www.onehotspot.se/Home/SCHEDULE.html ?

      Radera
  2. Hej! Vad synd. Blev du helt avskräcka av Gerdahallen under prova-på-veckan? Jag känner inte till det stället med det ser väldigt "yogiskt" ut, alltså mer yogastudio och mindre gym. Det verkar spänannde. Jag ser fram emot att höra vad du tyckte om det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå även om jag känner att det är för stort. Ja nu blev det ju inte så mycket av den där yogan då jag blev sjuk... Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…