Fortsätt till huvudinnehåll

Crossfitdag 1

Lite pirrigt att bege sig till Crossfit Lund idag hel mol allena utan back-up :-) Och även om jag ändå kört lite av övningarna tidigare. Det visade sig att vi var totalt 12 deltagare - exakt hälften tjejer och killar. Och i alla åldrar och med olika träningserfarenhet. Kul! Började med en kort introduktion och sedan var resterande tiden till att gå igenom en del övningar och nöta teknik. Först med pinne och sedan med skivstången. Ovanpå det lite rörlighetsövningar med gummiband och voila till sist en WOD (workout of the day).

Den bestod utav: 5 push press, 10 burpees, 15 sit-ups och 20 utfall. Vi skulle köra 3 varv på tid. Vi fick 15 minuter på oss men skulle helst under 10. Man fick välja om man körde pressarna med pinnen, stång eller stång med valfri vikt. Jag valde att köra med tjejstång som väger 15 kilo. Burpees är ju burpees liksom så det är bara att mata på. Sit-upsen fick jag byta till crunches för svanskotan samarbetar inte annars. Men jag ser till att de räknas och att magmusklerna verkligen jobbar. Utfallen skulle knäet ner och doppa i marken. Jag är nästa där nu :-)

Första tanken var "fasiken" när instruktören sedan sa ni ska skrika "time" (vi körde på engelska för det var en tjej med som inte pratade svenska så det var inte för att vara coola :-) ) när ni färdiga och sen skriva upp ert namn och tiden på tavlan. Jag kommer vara sist fast i nästa sekund "äsch vem bryr sig jag kör på!" De där tvivlen blir kortare och kortare :-) Och jag vet ju att jag är som ett ånglok dvs de flesta kör igång för hårt och kroknar på mitten. Medan en av mina styrkor är att hålla samma takt genom hela passet och tom öka på slutet. En av mina specialiteter :-) Kan ju tom kalla det negativ slit i crossfit eller?

Och mycket riktigt många av de yngre körde på som fasiken första varvet medan Jensen matade på. Likaså jag gör mitt bästa att inte tulla på tekniken för jag tänker fasiken inte skada mig plus jag vill göra det så korrekt som möjligt så kroppen jobbar rätt. Dessutom alla reps ska ju utföras. Och på andra varvet det var då jag körde om för att sedan öka... Plus att efter ett tag så bryr man sig inte vem som är före och efter för du har fullt upp med dig själv. Att komma ihåg övningarna, antal repetitioner och att andas :-)

Vi pratade lite om det sen i omklädningsrummet att det är ju ens egna samvete och kropp man jobbar med. Det vill säga att du håller tekniken, att du göra alla reps och att du ser till att din kropp utmanas. Och att du litar på att de andra gör samma sak. Vad jag försöker säga är ju att oavsett om du kommer först eller sist eller vilken tid du får så är det ju strunt samma i jämförelse. Huvudsaken att du är nöjd med din insats! För att sedan nästa gång försöka göra det lite snabbare eller lite tyngre eller lite svårare eller vad det nu kan vara. Och imorgon är det dags igen mellan klockan 14.00 och 16.00!


Boxen as it is called 




Titta kettlebells och Bulgarian bags! 

Traktordäck och minsann släggorna hittade jag i ett annat hörn...

Tavlan där namn och tid skrivs upp på olika WODs 

Detta var övningarna vi gick igenom idag 

 Mycket pinne och stång - två av mina favvisar!

Dagens utmaning! 

 Och här är resultatet - jag blev väldans nöjd med 5.48!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…