Fortsätt till huvudinnehåll

The Avgiftning has started...

Måndag det är väl då man börjar eller hur? Lägg till januari och we are home free liksom. Jag kan ju inte vara sämre så nu får det vara nog med gotterierna. Första åtgärden imorse vart invägning med maken. Ojoj det var inte kul men jag hade inte förväntat mig något annat resultat än det jag fick. Det vill säga massa kilon plus. Massa mat, socker, stillasittande och förkylning är ju inte det ultimata receptet för viktminskning :-)

Jaja it is what it is och nu är det bara på banan igen. Träningen får vänta i alla fall till onsdagkväll då jag har spinning inbokat. Fast jag får känna efter då och se hur träningsredo kroppen är. Men maken och jag vart ute och gick en morgonrunda och ska snart ut för att samla de sista stegen. Skönt att röra på sig efter 5 dagar i sängen/soffan. Har för fasiken ligg- och sittsår. Svansen är inte glad på mig...

Idag var ju också första sockerfria dagen och jag vet att den kommande tiden kommer bli tuff. Matsäcken är uttöjd efter jul och nyår. Jag hanterar inte socker väl och får värst suget. Receptet är se till att maten är planerad. Äta mat som mättar som tex ägg och lax. Stimulera smaklökarna så att de inte längtar efter sött too much. Dricka mycket vatten och te. Sedan underlättar det ju att jag börjar jobba igen imorgon för då är det lättare med rutiner. Dock hoppas jag inte att känslorna ska svalla utan att jag kan få en vecka i lugn och ro.

Är du också på sockeravgiftning?

Kommentarer

  1. Hellu igen,
    Vill tipsa dig om sockersuget, eller rättare sagt hur man skippar det.
    Jag brukar vanligast bli sugen direkt efter maten. Det som funkar på mig är att laga till en varm kopp vatten och en skvätt äppelvidervinäger. Då honungen skippas (vanligast man läser är att blanda i honung men ingen idé när sockersuget ska bort ;) ) får man anpassa mängden efter smaklökarna. Kan ta ett tag att vänja sig men jag rekommenderar att testa det några gånger iaf :)
    Lycka till med avgiftningen :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha alla tips är välkomna :-) Tack det kan behövas!

      Radera
  2. Nja. Sockeravgiftning light, kanske? Det där lösgodisträsket jag har ramlat ner i under alla resor (särskilt bilresor, av nån anledning) skulle jag vilja ta mig upp ur igen. Jag är mindre oroad för chokladätandet, det blir aldrig så hysteriskt så det är okej inom rimliga gränser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen då vet du ju vad som funkar och inte - långt vunnet!

      Radera
  3. Jajjemen!30 dar utan socker tänkte jag mej.Sen läste jag din blogg och såg nåt om midsommar?!GRYMT BRA!Jag är lite pepp på att köra det oxå ;) /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör 30 dagar och se sen om du känner för att utöka det eller ta tex 30 dagar i taget. Huvudsaken är att man får det att funka för sig! Lycka till och heja dig!

      Radera
  4. Åh jag ligger några dagar före och svårast har nästan varit att hålla mig borta från Cola Zero?!?!?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyvärr finns det väl alltid någon akilleshäl liksom :-) Heja dig!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…