Fortsätt till huvudinnehåll

Klumpedunsen...

Haha ni skulle sett mig imorse under PT-passet. Många nya övningar och jag kände mig inte så smidig och graciös precis. De sista gångerna har det ändå känt som nu börjar jag få koll och kunnat fira många framsteg. Nähä då helt plötsligt ändras konceptet... Jo vart svaret från PT-Katarina att nu börjar du få så bra rörlighet i höfterna att det är dags för baksida lår. Och där är rörligheten lika med noll kan jag säga er :-(

Fast det kändes som det gjorde nytta även om jag kände mig som en klumpeduns. Så nu är fokusen på baksida lår och bålstyrka/stabilitet. Och de där nya övningarna vart rätt kuliga för jag kunde riktigt känna bålen jobba. Har undanbett mig plankor och sådant för jag tycker det är så förbaskat tråkigt. De utmaningarna PT-Katarina plockat fram är mycket kuligare!

Varför? Dels så händer något dvs jag måste koppla in bålen i olika rörelser där jag samtidigt öva på rörligheten i ett flow. Jag känner att jag får bättre kontakt och fattar konceptet liksom. Likaså att jag får bättre kroppsuppfattning. Plus är att jag inte blir uttråkad och ger upp samt att jag får utmana huvudet lite för mig i läskiga positioner. Till exempel att luta mig på svanskotan eller knäna eller luta mig bakåt över huvudtaget...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…