Fortsätt till huvudinnehåll

Varför?

Som jag skrev tidigare så stod det ett pass på Crossfit Lund på schemat idag. På söndagar kl 14 är det Intropass dvs för nybörjare. Har ännu inte vågat mig på de andra passen utav feghet men nu är det dags. 10 kortet går ju snart ut så kommande 2 veckorna blir det till att bita ihop och testa de olika varianterna. Men varför är jag så förbaskad nervös innan? Jag kan ju detta! Nej jag är inte snabbast, rörligast eller starkast men jag kan! Och när passet väl sätter igång tycker jag det är kul, utmanade och svettigt. Plus att jag ser hela tiden framsteg!

Dagens pass bestod utav 3 delar som det brukar. En del uppvärmning, en del teknik och en del dagens WOD. Idag blev det först rörlighetsträning för axlar med gummiband. Jag märker stor skillnad där emot när jag började träna så med allt gäller det bara att inte ge upp utan öva, öva, öva. Sedan blev det 3 varv utav 24 m bear crawl och 24 meter utav hoppa jämfota och gå ner i en burpee. Här har jag alltid blivit sist över mållinjen på varje pass men va fasiken de andra är typ 20 år yngre och väger som en fjäder. Tar ju sin kvinna att förflytta denna kroppen :-) Trots det märker jag framsteg - kan ju numera hoppa jämfota och faktiskt förflytta mig framåt en bit till exempel!

Över till svingarna och är det något jag kan så är det ju det :-) Fast valde att utmana mig idag och lämna bekvämlighetszonen. Har fegat på vikter länge nog och vill få upp min styrka. Så istället för 8 kilo som de andra töserna så valde jag 12 kilo. Förra året när jag körde pass så blev det oftast 8 kilo för att det fanns inte 12:or till alla. Plus att jag ville ha energi hela passet och inte ta ut mig för mycket. Nu behöver jag bara bry mig om mig själv och min utveckling så upp med vikterna. Blev flåsigt men det gick ju alldeles utmärkt.

Sen dags för the grand final dvs WODen (workout of the day dvs dagens träningspass)! Idag var det 12 min AMRAP (så många varv man hinner) av: 16 kb svingar (hela svingar körs ju i crossfiten-världen), 10 overhead utfall (viktskiva på raka armar rakt upp i luften) och 6 burpees to plate (burpee och när du reser dig hoppa jämfota upp på viktskivan som du lagt framför dig på golvet). Tänkte innan att min fokus idag ska inte vara antalet varv utan att köra tyngre och förbättra min teknik.

Så det bidde svingar med 12:an. Flåsigt och jag fick pausa lite men jag är starkare så det är bara att köra. 5 kilos viktskiva istället för som sist 2,5 och att jobba på djupet i mina utfall blev fokus på övning 2. Här är jag långsam som en snigel men jag tar det lugnt och fint - teknik före fart. Och så till sist de däringa burpeesarna... Jag har gett mig sjutton på att kunna skutta upp en vacker dag istället för att kravla mig upp. Snälla coachen Charlie hjälpte mig att få till tekniken och hejade på mig. Nu vet jag hur jag ska göra nu är det bara att åter igen öva och att utmana mig själv. Ja det tar lite längre tid än när jag kravlar men jag vill ju kunna göra det teknisk korrekt.

4 varv plus nästan en helt varv till (16 svingar, 10 utfall och 3 burpees) senare ringde klockan in oss. Jag vart helt slut men så jäkla nöjd!!!

Kommentarer

  1. Heja dig, du är ju jätte duktig.
    Eva

    SvaraRadera
  2. Jag är fortfarande nervös inför de flesta passen. Tror aldrig det försvinner riktigt :)
    Jättebra jobbat.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…