Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 1 - Have faith!

Igår fick jag min personliga matplan så jag kunde börja förbereda dagens intag. Hade egentligen börjat förbereda redan innan då det finns en hel del info på PT Online vad som är bra att ha hemma. Plus att jag planerat att handla igår anyways så att jag visste att jag skulle ha allt som behövdes hemma. Och kvällen ledig för förberedelser.

Jag förstår att man kan bli väldigt överväldigad när man får ett sådant här program om det är första gången i sitt liv man ska fokusera på kost och träning. Det är mycket att ta in, det är mycket att fixa, det är mycket att fylla i/mäta/väga, mycket som hänger på en själv och det är en stor förändring som ska göras! Tur att jag har varit med förr så jag har lite koll på kosten, att väga/mäta/fylla i, att förbereda matlådor, att träna m.m. Kommer dock ändå inte bli en walk in the park utan detta kommer kräva tid, fokus och dedikation för att lyckas!

Skrattade gott åt min noja när jag såg hur mycket jag skulle äta. Det står ju i all info och Olga tjatar om det ofta att vi tjejer äter för lite. Och det första jag gör när jag ser matplanen är - oj vad mycket jag ska äta :-) Kommer ju få kämpa med att tugga i mig allt och oj ska jag verkligen ligga så högt i kalorier - kommer jag verkligen gå ner i vikt? Men en sekund senare när hjärnan hunnit med så trillade polletten ner...

Nähä så när du trycker i dig samma kalorier i kakor utöver mat så är det okej? Och om du tränar/rör dig allt som du fyllt i formuläret då måste du fylla på med mat. Mina steg, pendelcyklandet och träning nästan varje dag då krävs det ju en del energi in. Plus att när jag ligger för lågt i intag vad händer då? Jo jag blir jättefrestad, faller dit på allt, helt plötsligt är portionerna jättestora och jag blir låg i energi och känner mig deppig.

Så nej nu gäller det att ha tilltro till processen Jensen. Have faith helt enkelt! 12 veckor utav ditt liv är avsatt till detta projektet. Du ska inte jiddra hit och dit utan du följer instruktioner och gör som du blir tillsagd. I slutet på juli utvärderas det hela och först då finns ett facit på hur min kropp och knopp reagerar på det hela. Och maten har varit väldigt god och mättande men jag är ändå lagom hungrig när det är dags för nästa måltid.

Imorse så hjälpte även maken mig med att ta fotona som man ska ladda upp dvs startbilder framifrån och från sidan. Jag mätte midjan, stuss, lår och arm för att lägga in den infon. Samt ställde mig på stålplattan. Så nu är allt ifyllt, mätt och fotograferat från dag 1. Får se hur jag gör med offentliggörandet utav detta eller inte alls. Just nu behåller jag det för mig själv så kanske det kommer ett inlägg dag 95 med slutresultat för projektet. Vi får se. Nu kör jag!

Summering dag 1
Kost: Ätit riktig havregrynsgröt för första gången i mitt liv. Vad gör man inte för Linnea och Olga :-) Även rostbiff, mathavre, kvarg, bär, mandlar, keso, ägg, kyckling, blomkål m.m. har hunnits med. Har funkat bra och jag har en sista mellis att äta innan det är slut för idag.
Träning: Cyklat till och från jobb - tungt med de extra kilona men det är bara att göra det!
Steg: Morgonpromenad med Ing-Marie och Buster är bästa starten. Totalt med steg: 13859
Mentalt: Laddad som tusan och redo för detta! Dock kommer det bli tufft - känner sockertarmen suger men nejnejnejnej!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…