Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 6 - Förändringens vindar

Idag fick jag min första feedback från dietisten Linnea baserat på det jag fyllt i Kostdagboken - måltiderna, kommentarer och mina tankar. Jag fick positivt feedback men helt ärligt hade jag inte förväntat mig något annat (men man vet ju aldrig...). För jag har verkligen gjort mitt bästa för att följa matplanen och att fördela måltiderna bra under dagen. Men jag visste också att förändringar lurade i bakgrunden. Tänkte detta var för bra för att vara sant :-)

Och japp idag ändrades kostplanen och kalorierna drogs ner. Attans jag som tycker jag fick äta så mycket :-) Fast ärligt det får jag fortfarande så inget klagande. Bara att anpassa sig och tänka till. Ändra lite här och lite där så att det funkar med hur dagen ser ut och träningen. Jag fixar detta! Idag har jag ju tuggat i mig havrepannkakor, lax, kyckling, äggmacka samt bananmuffins. Inte illa för att "vara på diet". Men imorgon börjar ju utmaningen med att pyssla ihopa maten med jobb, träning och kvällaktiviteter.

Havrepannkakorna imorse som jag hade problem att avsluta men tänkte att senare idag om jag hade varit hungrig hade jag ångrat mig :-) Men dessa ska jag bara äta igen om jag ska bli riktigt riktigt mätt och kunna stå mig länge.

Förändrade lite i ena hörnet på köksbänken idag också. La in kokböckerna i skåpet och ställde fram paddan. Detta så jag enkelt kan se (slipper släpa datorn fram och tillbaka) vad det är jag ska äta idag och vilken mängd eftersom den ändras dagligen beroende på hur jag planerar dagen. Allt för att underlätta min framgång.

Summering dag 6
Kost: Havrepannkakor till frukost - jisses vilken portion (blev faktiskt för mätt). Annars var all annan mat förberedd förutom min äggmacka till mellis. Så det var bara att väga, mikra och äta. Dock har jag förberett lite till imorgon tex matlådor till jobb och skalat potatis till middagen. Imorgon ska jag fd kräsnast utav kräsnaste göra bönbiffar... Mor trilla inte av stolen :-)
Träning: Hemmaträning 45 min på crosstrainern plus lite rörlighet med pinnen.
Steg: Nya batteri men börjar jaga imorgon. Detta har gjort gott för min häl men har lite frisk luft abstinens :-)
Mentalt: Känner mig stark och sötsuget minskar. Men så har jag heller inte utsatts för några frestelser. Fast mest sporrande just nu förutom att jag får äta mig mätt är minuset på vågen. Dock luktar stekt fläsk VÄLDIGT gott lärde jag mig idag utifrån makens lunch :-)

Kommentarer

  1. Hej! Vad du är inspirerande!! Nu ska jag ta tag i vikt och träning mer strukturerat också. Heja dig! Kram Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frida! Va kul att höra! Heja oss!!! Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…