Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 25 - Vete och havre

Glömde ju rapportera vikt och mått igår. Dock är det inget kul denna veckan. 1,3 kilo upp på vågen men jag tror det beror på stress och dålig sömn. So I am all good och jag kör på enligt instruktioner. Idag blir det därför gymmet när hallonpannkakorna har landat lite. Egentligen är ju lördagar vilodagar men bidde ju inget torsdagsträning när maken behövde pysslas om. By the way det är ju ens motivation och pannben som skiljer agnarna från vetet. Så jag tänker inte ge upp jag kämpar vidare.

Och apropå vete eller snarare havre... I måndags tipsade jag om havrekakor. Jag tyckte de var godast nybakta men funkade utmärkt som medhavd mellis också. Fast utan kvarg då för att kunna transporteras :-) Imorse åt jag hallonpannkakor på havre. Jättegoda och mättande. Så här gör du: Ta upp 3,5 dl frysta hallon. Kör 1 dl havregryn i mixer till ett fint mjöl. Blanda mjölet med 2 ägg plus 2 äggvitor, gnutta salt och 1 dl mjölk. Blanda ner en del av hallonen i smeten. Stek till pannkakor och servera med resten av hallonen. Jag blandade ut hallonen med lite kvarg och vaniljpulver. Mums!

Och till sist det tredje havrereceptet från PT Online. By the way varför så mycket havre. Jo det brukar kallas "fattigmansprotein" dvs en av kroppens byggstenar (väldigt förenklat). Om man är känslig för gluten får man kolla vilka man köper. Det sista receptet är en havremuffins. Jag brukar äta den som mitt kvällsmellis tillsammans med en kopp te. Varm och god. Lite så där kvällsmysigt. Jag har även gjort den som fika till mig dvs när andra ska äta kakor så äter jag denna. Endast ca 170 kcal och inget socker. Om man nu bryr sig om sådana saker.

Ta en liten skål och blanda i: 1 ägg, 3 msk havregryn, ½ tsk bakpulver, kanel och ca en halv liten banan. Bananen kan också vara rivet äpple och några russin. Rör ihop till en smet och in i mikron. I min tar det 3 min och 10 sek så det gäller att labba sig fram till rätt tid. Den ska ju inte bli för hård för då blir det mer som en skorpa utan ha muffinskonsistens. Lägg upp muffinsen på en liten assiett och njut tillsammans med en kopp varm dryck. Mys på högsta nivå!

Havrekakor på väg in i ugnen

Gick inte att äta så här utan jag fick dela upp dem en och en... 

Inte snygga men goda!

Havremuffin in the making!

Voila kvällsmys!

Kost: Ett berg av hallonpannkakor till frukost. Sedan blir det kyckling, sötpotatis till lunch och räkor till middag.
Träning: På väg till gymmet så yes träning it is!
Mentalt: Lite depp men ger inte upp!!!

Kommentarer

  1. Klart att du inte ska ge upp! Livet går upp och ner och nästa vecka kanske du får ett stort minus istället. Sedan gör ju träningen att du får mer muskler...
    Jag har idag lyckats med att jogga 5 km för första gången på nästan 1 år p g a ett överansträngt knä och jag är så lycklig! Många gånger har jag tänkt ge upp tanken på att kunna springa en mil och längre igen, men skam den som ger sig! Motivation, pannben och en hel del envishet kan ta en långt!
    Ha en härlig helg! Läser allt du skriver, men detta är första gången jag kommenterar hos dig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjoho grattis till joggen! Tack för din kommentar - den gjorde mig glad! Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…