Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 29 - Skavanker

I påskas gav ju min stegräknare upp dvs behövde nytt batteri och samtidigt kände jag att jag orkade inte ha koll på hur många saker som helst. Jag kan inte fixa all mat, träna 6 tunga pass i veckan, sköta jobbet och ha en fritid samtidigt jaga steg. Blev liksom för många bitar och det stressade mig. Tänkte att det kanske också kan vara bra att ta en break ifrån den där räknaren men definitivt inte frisk luft.

Och vet ni vad? Min vänsterhäl som har sporrats sig sedan denna skulle löpträna inför och efter Tjejmilen för två år sedan (ALDRIG MERA LÖPNING SÄGER JAG BARA) har blivit så mycket bättre. Ibland känns den men nu kan jag tom tassa några steg barfota utan smälla av. Märker även av det i träningen. Nu kan jag få till upphopp som ingår på måndagspasset (varvat med höftlyft - fy jobbigt bara jag tänker på det...) samt trycka ner hälarna ordentligt i tex knäböj. Hallå me like!

En annan skavank (japp reservdelskropp) är ju min berömda svans. Den som jag suttit itu för att kroppen har varit för stor :-( Den där lilla kotan kan ni tro kan ställa till med djävulskap. Undviker jag bara att häcka i soffan för länge så är den hanterbar. Brukar jämföra det med att när jag hade som mest ont kändes som att få upp en machetekniv mellan skinkorna. Idag prata vi en slö smörkniv istället... Improvement!

På tisdagar som är det enda passet som innehåller specifika magövningar så varvas russians med plankan. Brukar vara en procedur att hamna rätt på rumpan och inte luta för mycket på den där svansen. Fast igår upptäckte jag mitt i övningen att va fasiken det här går ju riktigt bra. Gör inte ont. Ömmar inte ens. Tjoho! Så skönt även om som skrivit jag vet att denna skadan finns där forever och jag får alltid vara på min vakt (bokstavligen dvs hellre stå i givakt än att sitta). Men att genomföra träningen utan den smärtan var väldigt gött!

Och sist men inte minst min berömda "dragitförmångatungaresväskoralternativburitförtungaväskorpåhögeraxeln"-skada har hållit sig lugn. Har varit lite nervös nu med ändrat träningsschema om den skulle hålla. Lite skrikig de första veckorna innan den värmts upp men nu funkar det riktigt bra. Jo kommer alltid känna av den men inget som hindrar något. Nu gör jag visserligen typ inga armhävningar och plankan jag gör är lite modifierad (funkar väldans bra). Men det är ju många tunga lyft.

Nä vet ni vad jag tror bloggerskan och hennes kropp äntligen börjat acceptera att det är tung styrketräning i gymmet som är denna kropps melodi. Alla är vi byggda på olika sätt, har olika bagage med oss och olika saker vi triggar igång på. Det finns de som finner sin grej i löpning, dans, gruppass eller whatever. Men jag hämtar energi, ork och får min mentala vila bland hantlarna på gymmet. Baby I am home och skavanker är till för att övervinnas!

Kost: Äggmackor, kyckling, lax, keso och havrekakor på schemat idag.
Träning: Kom inte upp imorse så fick köra iväg på lunchen. Funkar ju det med.
Mentalt: Lite sug men it is that time plus lite tjollahoppsan på jobb och denna funderar på choklad :-(

PS! Angående igår så fick jag pepp från Linnéa idag. Skrev häromdagen i kommentarsfältet för den dagen att "det vara bara att bita ihop och följa schemat trots sug". Fick då detta peppet i min veckofeedback: "jaaa bit ihop nu Jensen :) Du fixar detta!!" Då kan man ju inte göra något annat än att lyda :-)

Kommentarer

  1. Jätteroligt att läsa att kroppen börjar läka. Nu är det bara till att fortsätta röra sig framåt. Och tro mig: det blir lättare för varje gång =)
    Keep going!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp skönt även om jag vet att de skador jag har försvinner inte utan kan i alla fall bli hanterbara. Tack för peppet Alice!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…