Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 55 - Vad är "mitt lopp"?

Har funderat lite på målet med min träning på sistone. Inte att jag inte är motiverad men det börjar bli tjatigt att det hela tiden rör sig om vikten. Visserligen har jag ju fokuserat mycket på min teknik, att kunna öka vikter och min rörlighet. Plus att jag mår ju så himla bra utav träningen. Så det är inte så att jag inte ser framsteg tvärtom. Men jag kan bli lite "avundsjuk" på andras mål eller fundersam om brist på detsamma kanske inte ger mig den uphfen som kanske tagit det till nästa nivå.

Till exempel att springa ett specifikt lopp eller sträcka. När människor i min närhet samt olika bloggar jag följer anmäler sig till lopp hit och dit. Tränar specifikt inför det och sedan med ett brett leende avger en racerapport samt ett foto på medaljen. Eller testar något helt nytt tex att springa ultra eller göra en triathlon. Eller som min idol Linda som precis tävlat i tyngdlyftning i Sydafrika. Hur coolt är inte det liksom? Eller lär sig en helt ny sport som cykling och sen cyklar Vättern.

Vad ska bli "mitt lopp" liksom? Är jag sugen på något? Kan jag ta upp löpningen och jag tex tar hjälp av en löpcoach för at skona hälen? Kan det då bli min grej? Eller är det cykel jag ska satsa på? Eller är det att lyfta tungt för det är ju ändå något som jag kickar igång på? Men hur går man tillväga då? Eller ska jag tex anmäla mig och lära mig att spela badminton? Jag vet verkligen inte men jag skulle vilja ha min lilla egna "elitsatsning" :-)

Kost: Grönt trots studentfestens frestelser
Träning: Cykelpendling, promenad på lunchen och måndagspasset på gymmet imorse.
Mentalt: Berg och dalbana men ändå stark :-)

Kommentarer

  1. Godmorgon Tina!
    Jag följer din blogg sedan länge och tycker om att läsa om dina utmaningar. Om man anmäler sig till något lopp eller annat så tycker jag att det ska komma ganska spontant och det ska absolut kännas kul. Ska inte anta en sådan utmaning" bara för att" om du förstår vad jag menar.
    Ha en bra dag, se till att den blir toppen.
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det slutade jag med länge sedan Eva! Ha det gott! /Tina

      Radera
  2. Jag tänker alltid när jag ser såna funderingar "Find your WHY". För mig är det lättare att motivera mig till att träna när jag ser ett tydligt mål. Det innebär också (eftersom jag oftast har flera mål per år) att jag kan periodisera träningen så att den blir varierad. Det ger bättre resultat och det är roligare. Så varje nytt mål blir mitt nya "varför".
    Vissa blir stressade av tydliga mål och andra måste ha små mål med korta intervaller. Jag upptäckte förra året när jag sprang typ 12 olika lopp att det blev för luddigt. Det är enklare för mig att köra satsning och fokus mot nåt större. I år var första målet 100 kg marklyft (check). Sen hade jag en lite luddigare period med fokus "bygga muskler" men med målsättningen att ha mer muskelmassa till Tjejmarathon. Efter det bytte jag fokus till att optimera träningen mot Tjejmarathon, dvs mer löpning och löpinriktad styrketräning för att hålla hela vägen. Nästa fokus är Tough Viking så när jag har vilat upp mig lite kommer det bli WOD's, cirkelfys och hinderbanor plus löpning och NMT. På det viset har jag hela tiden ETT tydligt mål i sikte som jag jobbar mot och det gör träningen rolig för mig.
    Så - what's your WHY?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Ja jag tränar för att jag mår bra men vill ha något annat mål att sikta in mig på. Samtidigt som målet just nu faktiskt är att följa PT Online-programmet. Men... Ja du funderandet fortsätter :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…