Fortsätt till huvudinnehåll

Snygg naken?

Läser ofta att "man vill gå ner i vikt, träna eller vad det nu kan vara för att se snygg ut naken". Vad det är/ser ut är väldigt individuellt och visst tidigare har det varit en del av målet även för mig. Eller snarare att känna mig mer bekväm i min birthday suit. Fast denna gången är det faktiskt helt andra orsaker som gör mig motiverad att ta tag i kilona.

Dels är jag väldigt trött på att mitt sockerberoende och ätande styr mitt liv. Det är inte jag som sitter i förarsätet utan det vita giftet känns det som. Och dels är jag otroligt TRÖTT på att ha ont!!! Det är precis som krämporna smyger på mig när jag närmar mig 80 kilo och över. Alla extra kilona och sockret gör att:
  • Mina fötterna eller snarare trampdynorna är otroligt ömma. Glöm fina klackskor och vad glad för gympaskor...
  • Min hälsporre blir snabbt sämre vilket gör det svårt för mig att träna vissa saker och gå längre sträckor.
  • Mina knä ömmar och att tex göra knäböj gör bara ont.
  • Svåra smärtor i huden framför allt höfterna till den punkten att bara maken råkar luta sin arm mot min höft så skriker jag till. Huden är bara så öm antagligen för att den är utspänd.
  • Min längdrygg ömmar hela tiden. Antagligen för att dels så ska alla kilon bäras upp och dels för att jag inte får någon avlastning för ryggen vid vila. Alla kilon runt mittenpartiet och ömma höfter gör att det är väldigt svårt för mig att hitta en bekväm sovposition.
  • Torra utslag/eksem på kroppen och min hud på fötterna blir ännu sämre och sprickor.
  • Min rörlighet försämras drastisk och jag blir smidig som en strandad val (bokstavligen)
  • Väldigt andfådd utav minimal ansträngning - vi pratar om att tex resa sig upp ur soffan.
  • Väldigt jobbigt att böja sig ner och få på sig skorna.
  • Inflammationer tex öronen, förkylningar, muskelfästen som gör väldigt ont.
  • Att jag inte kunna gå ordentligt utan jag får vagga fram då låren tar emot.
  • Att jag blir trött snabbt och har låg energi.
  • ...
Sen ska vi ju inte prata om andra saker som kan dyka upp om det får fortsätta tex diabetes. Så i mitt fall pratar vi inte om trivselkilona efter jul eller att jag vill se snygg ut naken. Jag vill inte ha ont!!! Är så trött på det att jag blir gråtfärdig. Detta är min motivation just nu. Vad blir du motiverad av och vilka skäl har du för din livsstilsförändring?

Kommentarer

  1. Jag vill bli pigg och inte vara så trött, mer energi helt enkelt. Jag är otroligt stel i höfterna och ryggen så där vill jag träna upp rörligheten. Sedan vill jag gå ner i vikt och se snygg ut naken också, men utan lite extra energi kommer det inte att bli så. Så jag tänkte börja med yoga (yin yoga) för rörlighetens skull och mindfulness. /Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den där rörligheten är otroligt viktig Ulrika! Jag har också bestämt mig för att ge yogan en ärlig chans detta året så heja oss!!!

      Radera
  2. Oh, vilken svår fråga! JAg försöker gå från att tänka jag-borde-gå-ner-så-att-andra-inte-ska-tycka-att-jag-är-tjock, till jag-borde-träna-mer-för-att-orka-mer-och-sova-bra, till andra tankar som t ex att det kanske bara är som jag inbillar mig? Jag litar inte på någon som säger att jag väger lagom, för det jag har ju "aldrig" gjort, men med åren har jag lärt mig att det är mycket hjärnspöken hos fru Carlsson. Denne har också en skev självbild, som inte alltid är realistisk. Ah... jag vet inte... nu kör vi hård LCHF, för maken är uppe i över 100, och jag är trött på volanger som hänger när man tar på sig byxor. Så, för att avsluta denna långa harang: vad motiverar mig? Lite fåfänga, lite sunt förnuft, lite galenskap och lite bekvämlighet. Stor kram till dig, Tina, och vet att JAG TROR ATT DU KLARAR DET!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du de där hjärnspökena... Men låter som en bra blandning av motivation! Tack för att du alltid peppar!!! Heja oss!!! Kram!

      Radera
  3. Hej
    Min motivation är att slippa få ont. Får ofta ont i kontorsmusklerna när jag inte tränar och då vet jag att det är dags igen.
    Jag ska gå Pauluns kostrådgivningskurs för min egen skull så jag lär mig att äta rätt.
    Vet att du provat LCHF men har du provat ta bort gluten? läste någonstans att det är upphov till många av dom problem du har.
    Heja dig som kämpar på.
    Har följt din blogg till och från och förstår vad du kämpar mot.
    Se snygg ut naken är inte prio ett det är att få en kropp som håller och som man kan köpa kläder som passar till.
    Kämpa på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du ska läsa kostrådgivning! Det har ju jag också gjort. Absolut visst är det så att gluten skapar en del bekymmer i kroppen och min definition av LCHF är ju att äta så "ren mat" och där ingår att undvika tex gluten i form av kakor. Det är bara det att teorin är en sak men praktiken kan bli en annan så som det blivit ett tag. Men nu är det tillbaka på banan som gäller. Lycka till med utbildningen och tack för ditt pepp!!!

      Radera
  4. Jessica Danefors4 januari 2015 19:40

    Hej!
    Rek.dig att ta kontakt med Kicki Käller på Arteget(gamla lchf butiken, hon är utbildad av Bitten Johnsson) och göra en sockerdetoxvecka och en biokemisk reparation. Tyvärr finns det inga genvägar du är beroende och behöver behandling därefter,
    det är en hjärnsjukdom du har inget att säga till om klipp banden till socker och du mår bättre till slut. Botten ska vara nådd för att kunna ta sig upp.Bitten Johnsson kan du även lyssna på på You Tube, man får många aha upplevelser.
    Håller tummarna hårt för dig, du fixar detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Jessica! Hoppas allt är bra. Ja jag har faktiskt det på "att undersöka listan" plus en kurs i sockerberoende för att lära mig mera. Tack för tipset och för tummarna :-) Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…