Fortsätt till huvudinnehåll

Bok: "Hormonbibeln"

Har haft denna bok på att läsa listan ett tag så därför blev jag väldigt glad när jag hittade den på lokala bibblan. Boken heter alltså "Hormonbibeln" och är skriven utav Martina Johansson. Hon har även en blogg och verkar vara en driven tjej. Tyvärr blev jag besviken men det beror nog på olika faktorer. Detta med hormoner är ett väldigt komplext område så det är nog ingen lek att försöka göra det lättillgängligt vilket Martina också skriver i inledningen. Men jag vet inte det känns bara som att jag inte "klickar" med boken om ni förstår vad jag menar.

Det du ska ha i åtanke när du läser boken är att Martina är LCHF-anhängare (inget fel i det :-) ) och har precis startat ett fitness-team som ska hon ska coacha. Därför blir ju tipset utifrån detta perspektivet också. Dock snappade jag upp vissa saker och det är ju att våra hormoner verkligen påverkar hur våra kroppar mår (speciellt för kvinnor*). Här kan verkligen vår kost hjälpa eller stjälpa och att vi kan göra mycket själva. Det gäller att ta ansvar för sitt eget mående helt enkelt. Det absolut viktigaste är att hålla blodsockret jämnt i kroppen då t.ex. insulin styr och manipulerar mycket som händer.

Trodde ändå att jag skulle få fler tips som var lätta att applicera t.ex. för att höja serotoninet ät lite mer av detta. Inte bara äta lågkolhydratskost. Det var mer ta tillskott av detta "#¤%-ämnet. Njae det känns inte riktigt naturligt för mig. För jag tror inte vi ska mixtra hur mycket som helst och alltid tror vi har en brist på något. I de flesta fall är vi ju faktiskt friska men kanske bör se över vår livsstil snarare än tror att mirakelmedlet ska rädda oss. Jag tror vi kan komma långt genom att sänka stressen, träna, sova och äta bra mat vilket Martina också nämner.

Är du verkligen verkligen verkligen intresserad av hormoner så läs boken men beredd dig på att den inte är lättsmält. Jag ger inte upp utan jag vill lära mig mer vilket jag kommer få göra på min utbildning som börjar på måndag. Plus att jag får fortsätta leta efter litteratur som kanske mer är för mig. Har du läst "Hormonbibeln" och vad tyckte du?


*Tyckte dessa citat var tänkvärda eller i alla fall för mig som ibland jämför mig med maken och undrar hur det står till med min hjärna :-)

"Anledningen till att kvinnor är så mycket mer känsliga för insulin än män, är för att kvinnor ska kunna lagra in mer fett även under tiden med begränsad tillgång på mat. Det är en överlevnads-mekanism för att kunna fortplanta sig framgångsrikt." (sid 94)

Min förenklad förklaring: Kvinnor måste vara mer noggrann med att hålla blodsockret i schack.

"Kvinnor tillverkar cirka 30 procent mindre serotonin än män på grund av mindre tillväxthormon och högre leptinnivåer. Tillsammans med könshormonerna, och dess inverkan på signalsubstanserna, är det en bidragande orsak till varför kvinnor är mer känsliga för stress och har mer humörsvängningar." (sid 175)

Min förenklad förklaring: serotonin = gör oss avslappnade och lugna, brist = irritation, depp, sötsugen. Könshormoner = tänk menscykel

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Poof drömjobbet is gone!

Igår blev hela mitt team inkallade till ett möte med chefen. Inget konstigt med det men några minuter senare vart det konstigt. Vårt team kommer att upplösas och arbetsuppgifterna flyttas till EMEA-teamet i Bryssel. Say whay??? Fattar ingenting just nu. Har gått från att ha häcken full och oroa mig över hur jag ska hinna med att leverera till alla deadlines till att nu ska jag lämna över mina arbetsuppgifter. Så nu ska tre av oss som är provanställda sluta, två konsulter får sluta på dagen och fyra som vart fast anställda ska få nya arbetsuppgifter. Vår sista arbetsdag blir den siste juni :-(

Känns väldigt märkligt och just nu känner jag mig mest tom, ledsen, deppig, nedstämd, orolig och nervös inför framtiden. Inte kunde jag väl tro att man startar ett team och satsar för fullt för att sedan stänga ner det cirka 6 månader senare. Trodde ju att jag skulle vara kvar på Securitas i åtminstone ett par år och inte som nu söka nytt jobb. Jättetråkigt eftersom jag lagt ner mycket tid och ut…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…