Fortsätt till huvudinnehåll

Bok: "Sockerberoende - söt fantasi eller bitter verklighet"

Jag har ju tidigare tipsat om den suveräna podden "Mat & Marginaler" och nu har jag läst en av Anki Sundins böcker. Blir helt klart fler böcker utav Anki känner jag. Den som jag läst nu är närmare bestämt "Sockerberoende - söt fantasi eller bitter verklighet". Skriven 2004 så några år på nacken men ändå väldigt intressant. Tyckte speciellt tipsen nedan var värda att nämna plus att det är en snårig djungel det här med beroende och ätstörningar. Allt är inte så svart och vitt utan snarare en gråskala och individuellt.

Anki skriver att om man nu "kommit fram" till att man är sockerberoende eller sockerkänslig så handlar det inte om att bota något utan snarare att lära sig leva med det. "Känslighet anses vara medfödd, och ett beroende är kroniskt när man en gång förvärvat det" (sid 48). Det vill säga man får välja ett nyktert liv och vara noggrann med sin livsstil skriver hon. Några av tipsen lite kortfattat är:
  • Kartlägg dina matvanor för att kunna planera ditt kostupplägg tex rensa ut det synliga sockret, undvik för söta frukter och snabba kolhydrater. Hitta dina triggers och ersätt med lämpliga alternativ.
  • Ät frukost med en bra sammansättning av proteiner, fett och kolhydrater så du får en bra start på dagen.
  • Undvik andra droger tex rökning, läkemedel och alkohol då dessa kan hindra att du kan leva utan socker.
  • Motionera - ger belöningskänslor utan socker vilket gör det lättare att hantera kosten.
  • Ät näringsrik mat på bra råvaror och ät regelbundet. Dock verkar det som att var tredje timme är för ofta för en sockerkänslig person utan mer var fjärde timme är att rekommendera. Detta för att inte trigga ingå småätande.
  • Ta tillskott av omega-3 som hjälper hjärnan att reparera sig efter sockret.
  • Undvik sötningsmedel som kan trigga igång hjärna på att vilja ha mer.
De andra böckerna som "verkar obligatoriska" gällande socker är ju Bittens "Sockerbomben" som ingår i min kommande utbildning samt Anns "Ett sötare blod". Tänkte återkomma till dessa vid ett senare tillfälle. Dock kan jag varmt rekommendera denna boken om du är nyfiken. Jag gillar Anki skarpt för hon verkar var en människa med sunt förnuft och gedigen kunskap. Har du läst några böcker av Anki?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Poof drömjobbet is gone!

Igår blev hela mitt team inkallade till ett möte med chefen. Inget konstigt med det men några minuter senare vart det konstigt. Vårt team kommer att upplösas och arbetsuppgifterna flyttas till EMEA-teamet i Bryssel. Say whay??? Fattar ingenting just nu. Har gått från att ha häcken full och oroa mig över hur jag ska hinna med att leverera till alla deadlines till att nu ska jag lämna över mina arbetsuppgifter. Så nu ska tre av oss som är provanställda sluta, två konsulter får sluta på dagen och fyra som vart fast anställda ska få nya arbetsuppgifter. Vår sista arbetsdag blir den siste juni :-(

Känns väldigt märkligt och just nu känner jag mig mest tom, ledsen, deppig, nedstämd, orolig och nervös inför framtiden. Inte kunde jag väl tro att man startar ett team och satsar för fullt för att sedan stänga ner det cirka 6 månader senare. Trodde ju att jag skulle vara kvar på Securitas i åtminstone ett par år och inte som nu söka nytt jobb. Jättetråkigt eftersom jag lagt ner mycket tid och ut…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…