Fortsätt till huvudinnehåll

Åt skogen!

I helgen som gick (fre/lör) så gjorde denna bloggerskan inte de bästa matvalen här i världen. Eller egentligen inget fel på maten mer än mängden men framför allt jag åt en massa godis (första gången i år). Inte så att hela världen går under men om målet är att viktminska plus man mår oerhört dåligt rent fysiskt utav sitt intag så är det läge att reflektera vad som hände och hur jag stoppar mitt ätarbeteende i tid innan det eskalerar. För snabbt kan två dagar blir två veckor som sedan blir två månader. Gäller att tänka om och revidera planen!

Så vad kom jag fram till? Jo att tre nätter med dålig sömn gör mig mer mottaglig och sugen på snabba kolhydrater. När man är trött in på benmärgen så är man inte så sugen på en morot utan snarare största påsen lösgodis. I alla fall jag. Lägg på lite stressnoja på det och massiv pollenallergi. Läste också väldigt intressanta fakta om detta i min kurslitteratur som jag tänkte dela med mig i ett kommande inlägg. En annan sak är vitt bröd som tydligen verkligen är en trigger för mig.

Förra veckan blev det en del frukostseminarium där det bjuds på bullar - som alltid består det utav vitt bröd i form av frallor med pålägg. Vill ju inte sticka ut och vara the odd one som tackar nej samt en ypperlig ursäkt att använda för sig själv att det är okej att äta... Men jag mår alltid botten efter vitt bröd framför allt till frukost. Blir inte mätt, ont i magen och däst plus att sedan är jag sugen hela dagen. Precis som det inte går att stå emot utan den lilla röda sockerdjävulen på ena axeln skriker i örat - ÄT!!! När jag äter mitt hembakta rågbröd eller gröt så är jag mätt, nöjd och lagom hungrig till lunch. Så nu gäller det att tänka om, planera och prioritera. Helt enkelt revidera och utvärdera the plan.

Har uppat kalori-intaget en del utifrån uträkningar i Lifesum, skrivit ner mina tankar och analys i min kalender/dagbok (nej allt fläks inte ut här men nästan :-) ), bollat med maken och kompis samt lagt upp en strategi fram till midsommar. Till exempel kanske inte viktigast att jobba med inre magmusklerna och kosten är den biten som tar mest energi och bör ha fokus. Har även reviderat mitt viktmål så att det inte skapar ångest och oro utan en tydlig målbild. Min målbild som jag jobbar mot nu är att kunna ha min festklänning på midsommarafton med en vikt kring 75 kilo för att kunna dra upp dragkedjan...

Tydlig målbild!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…