Fortsätt till huvudinnehåll

Lugna saker!

Förutom träning så håller jag på att komma underfund med saker som gör mig lugn. Istället för att äta socker för att få ner min inre och yttre stress så vill jag hitta ersättare. Aktiviteter jag kan ta till hjälp när jag känner mig uppjagad vilket leder till att jag blir sugen. Liksom det finns andra trix för att hindra mitt sug tex se till att dricka mycket vatten för de dagar jag missar det sätter suget in eller när jag inte fått sova tillräckligt eller om jag börjar dagen med vitt bröd så är det kört.

Har alltid trott att det är sockret som är min största bov men efter rannsakan så har jag kommit fram till att vitt mjöl är det som leder mig in i fördärvet dvs att när jag fått i mig det så blir jag mer och mer sugen vilket gör att jag tar till socker i nästa steg. Lite grann som en trestegsraket a la hur det eskalerar... Steg 1) vitt bröd/pizza, steg 2) kanelbullar/wienerbröd/vetebullar, steg 3) lösgodis/choklad, steg 4) ALLT!

Nä bara för att jag skapar denna listan så betyder inte det att jag inte kan trilla dit. Men den kanske ger mig ett verktyg att ta till när suget sätter in. Att försöka stoppa reptilhjärnan och agera på impuls är jättesvårt där steg 1 är kosten enligt min rannsakan ovan. Men att ha ett tyngre artilleri i bakfickan att ta till som ger mig en större chans att stoppa mig i tid kan ju inte vara fel. Mina tankar är också att lära mig mer om andningsteknik/mindfulness för det tror jag kan hjälpa mig men en sak i taget. Så här kommer min lista som jag tänkte att jag kan fylla på vartefter som jag kommer på vad som funkar.

  • en varm dusch
  • att mysa i soffan under en filt gärna med tända myseljus
  • dofta på blommor
  • gosa med hundar
  • att sova/vila
  • en varm kopp te
  • att se en bra film med maken
  • att läsa en bok/blogg/tidning
  • att måla naglarna
  • att promenera
  • rutiner/planering gör mig lugn
  • varm mat
  • massage/spa/fotbad
  • frisk luft
  • att lyssna på musik/poddar
  • att cykla
  • att planera min mat och följa planen
  • att äta proteiner
  • att pyssla om min kropp tex scrubb/ansiktsmask
  • att kramas (speciellt med maken :-))
  • att ha i ordning kring mig/huset (för mycket stök = för mycket stök inombords)
  • att skratta
  • att umgås med goa vänner
Vad gör dig lugn?

Kommentarer

  1. Shoppa kläder i rätt storlek, det gjorde att jag klarade mig från skräpmat igår!!! Vill ju inte sabba det jag byggt upp ;)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja dig detta fixar du!!! Ja lärdom för mig är att jeansen ska aldrig glömmas bort utan användas regelbundet...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)