Fortsätt till huvudinnehåll

Vågande Tina!

Vet ni vad? Jag är lite modig - joho det är sant! I lördags var jag ju på mitt först Cirkelfys-pass vilket är cirkelträning a la Friskis. Jättekul och svettigt. Men när ledaren gick igenom de 10 stationerna var en av dem ställ dig på knä på en pilatesboll och håll balans (se bilden nedan). Min absolut första tanke var that ain´t gonna happen och jag får göra en alternativ övning. Fast sen blev jag trött på mig själv. Varför ratar jag övningen utan att ens ha testat bara för att jag är feg?

Lånat bilden från dintraning.se


För det var faktiskt sanningen. Jag var rädd för att trilla av och slå mig så därför testar jag inte ens att göra det för då är jag ju safe... Suck den där hjärnan men jag bestämde mig för att jag ska i alla fall testa. Nä jag kom inte upp på bollen i en så snygg pose eller kunde ens hålla balansen över en sekund. Men vet ni vad - JAG FÖRSÖKTE ÅTMINSTONE!!! Så stolt över mig själv och på Flex Soften gjorde jag något annat av bara farten. Finns en övning där man ska ligga på rygg på golvet, kura ihop sig som en boll och gunga upp i typ en sit-ups liknande position.

När jag var på passet häromdagen så bara skippade jag den direkt pga min svanskota. Som visserligen inte gör ont för jämnan nu men som brukar ogilla den typen av övningar skarpt. Men nu jäklar så skulle fru Jensen helt plötsligt göra den. Åter igen med tanken att jag ska i alla fall testa. Men okej inte det smartaste för detta tyckte svansen verkligen inte om. Prövade några gånger men fick ge upp för det gjorde så jäkla ont och jag är fortfarande öm. Så ibland är det inte så bra att vara modig ;-)

Fast det ignorera jag åter igen ikväll för då ska jag våga mig på mitt livs första Intervall Flex* och det här hemma runt husknuten. Friskis håller nämligen pass i skolan som ligger typ 500 meter hemifrån och just ikväll står detta på schemat. Dels så har jag aldrig gått på pass där så modigt att gå dit plus att våga testa detta passet tycker jag. Jag hoppas bara att jag är rustad för tuff träning...

Under första hälften av passet utmanas kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränas rörlighet i ett dynamiskt flöde. De muskler du tröttar ut i intervalldelen, sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade i flexdelen. Detta pass lämnar du med nöjt leende, om du gillar att ta i och är rustad för tuff träning.

Kommentarer

  1. IntervallFlex är superkul - det är mitt favoritpass på Friskis. Kör hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det vart kul men min häl är inte med mig :-(

      Radera
  2. Modigt och jäkla duktig av dig att lämna "trygghetszonen" / Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack M - ja jag känner mig modig :-) Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…