Fortsätt till huvudinnehåll

Blomkålspizza är gott!

Joho ni kan tänka er att jag var tveksam när detta receptet dök upp i Mammafitness databasen som jag hade tillgång till genom mitt medlemsskap ifjol. Tror jag bloggat om denna tidigare men by popular demand efter min Insta-bild i fredags så kör vi igen. Nä pizza på blomkålsbotten är ju inte det första man tänker på och att det skulle vara ett lysande substitut till mjölpizza är det sista tror jag. Okej köpepizza är köpepizza men detta är fasiken godare om du gör på rätt sätt. Jag har lärt mig nu efter ett par gånger några knep som tar det till högre höjder så delar med dem till er här.

Grunden dvs botten gör du på följande sätt: hacka en mozzarella-boll (vanlig storlek) i småbitar och blanda med ett ägg i en skål, tillsätt ca 250 gram kokt mosad blomkål som du kramat ur all vätska (jag kokar fryst). Rör runt och tillsätt kryddor - var generös! Jag har i pizzakrydda, vitpeppar och gurkmeja. Det sistnämnda ger ju ingen smak men det är ju nyttigt och ger en fin färg så why not. Du kan alltså testa dig fram till vilka kryddor du vill ha men åter igen var generös.

Tryck ut smeten så tunt du bara kan på en plåt med bakplåtspapper - typ så det precis håller ihop. In i ugnen i ca 20-25 minuter i 200 grader. Ska få ordentligt med färg! Ta ut plåten och toppa botten med valfria tillbehör. Jag brukar ha Felixs heta chilisås som "min tomatröra", skinka, lök, svamp, tomat och ost. Plus nymalen svartpeppar och chiliflakes. Maken föredrar salami och vitpeppar istället så it is up to you! Och ja det blir blött dvs botten så se till att alla ingredienser du toppar med har så lite vätska som möjligt. Till exempel förstek svampen och pressa ut vätska ur tomaterna.

Åter igen var generös med toppings och var generös med tiden när du nu sätter in pizzan igen. I vår ugn så var den inne i ca 20 minuter och den ska ha rejält med färg för att bli riktigt god. En botten blir två rejäla portioner så jag brukar göra en till mig och en till maken eftersom vi har olika toppings. Dagen efter så in med resterna i ugnen igen och då blir den nästan ännu godare eftersom den blir "torrare/krispig". Ha tålamod det tar några gånger innan man får in rätta trixet men när man väl fått det så är denna pizzan himla god!!!

Servera med hemmagjord pizzasallad som är som bäst efter någon/några dag i kylskåpet. Hacka/ strimla vitkål i en skål, på med svartpeppar, olivolja och vitvinsvinäger - voila! Perfekt fredagsmys som är glutenfritt för er som inte tål det och för oss med lite känsligare mage så är den perfekt (om du nu inte reagerar på kål vill säga...) eftersom den inte lägger sig som en sten i magen efteråt. Nyttigare är den ju också med all blomkål och såklart vilka toppings du väljer. För dig som är nyfiken på kalorierna så räknade jag på min pizza i Lifesum och en portion (½ pizza) hamnade på 550 kcal plus pizzasalladen.

Botten in the making!

Dagen efter rester - lucky me! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…