Fortsätt till huvudinnehåll

Utepass och Pasta

Om du följer mig på Instagram så såg du kanske mina hemmaträningsbilder igår. Det blev nämligen premiär för ett hemmapass i trädgården. Hoppas grannar blev underhållna och inte allt för undrande över vad sjutton jag höllt på med :-) Vad jag hittade på? Efter uppvärmning med bl.a. pinnen så blev det ett kortare pass inspirerat utav min eftermiddag med Sabina. Jag la upp 3 block med övningar och utförde 15 repetioner av varje, sedan 10 och slutligen 5 innan jag började på nästa block.

Det blev så här: Block 1: Upphopp - Bulgariska utfall *2 (dvs 15 på varje ben etc) - Sumo squats m 16 kg kettlebell, Block 2: Armhävning - Ryggresningar - Burpees och till sist Block 3: Stjärnan m 5 kg boll (reps: 16-10-6 så det blev jämt fördelat per ben) - Svingar m 16 kg kettlebell - Höftlyft. Och sedan nedvarvning och stretch. Från början till slut tog passet 35 minuter. Jag vart svettig och slut efteråt. Riktigt gött var det och jag är stolt över mig själv att jag faktiskt genomförde det!

Mina hemmapass har nämligen en tendens att planeras men inte genomföras. Ser ju bra ut på pappret men sen tryter motivationen. Oftast för att jag gör de så massiva och alldeles för långa. Lättjan tar vid och jag ställer min på crosstrainern och harvar... Vet inte hur många pass jag har planerat varav mindre än 5 procent har genomförts när det väl kommer till kritan. Men i sann Summer camp anda tänkte jag slå två flugor i en smäll - träna utomhus men på lagom nivå :-)

Idag blir det en annan variant med andra övningar men burpees står fast på schemat. Mest bara för att jag hatar den övning (alldeles för jobbig) men ack så effektiv. Gäller att utmana sig själv och gå lite utanför lådan för att få resultat... Det gjorde jag igår också genom att testa svart bönpasta. Tillsammans med vegetarisk sås och vitlöksfrästa champinjoner från Mera Vego kokboken - se receptet nedan. Pastan tyckte jag blev lite oaptitlig när den var så svart plus att smaken inte vart så god. Då är denna bönpastan så mycket bättre fast det sätter sprätt på min mage :-)

Ännu ett recept testat och det vart väldigt gott!

Klicka på bilden för att läsa detaljerna! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…