Fortsätt till huvudinnehåll

Vilovecka

Denna veckan har jag tränat och rört på mig väldigt lite jämfört med vad jag brukar. Det har blivit 2 cirkelgymspass (mån/fre) på Friskis och ett cirkelträningspass på utegymmet i Lund idag. Och de passen har jag tagit det lite lugnare. Jag har cyklat 1 ggr vilket var idag och inte kommit upp i 10 000 steg någon dag denna veckan. Anledning? Jag har helt enkelt lyssnat på kroppen. I början på veckan fick jag inte rätt på sömnen och sedan efter några veckors frossande kom ett gallstensanfall på köpet natten mellan onsdag och torsdag.

Har fortfarande ont och är öm i högersidan. Jämför det som att under anfallet känns det som man har ett gäng knivar som sticker en rakt i i sidan. Nu känns det mer som konstant håll eller som det är en spänd muskel som sitter i sidan eller som man inte gått på toa på flera dagar. Inte så konstigt och det enda som gäller nu är att göra kostval som bidrar till att jag mår bra igen. Har nog aldrig varit så här motiverad någon gång...

Till exempel igår så åt maken och föräldrarna äggakaka med stekt fläsk medan jag valde det vegetariska alternativet med quornfile och sommarprimörer på Staffanstorps gästis. Luktade gudomligt om äggakaka men mitt val vart också jättegott. Nu vet jag i och för sig att jag inte reagerar på ägg men just nu vågar jag inte ta några chanser utan väljer så lättsmält mat som möjligt. Efter vår guidade visning på Uppåkra så fikade de andra på glass, kakor och lakrits men jag höll mig till en kopp te. Jobbigt men just nu är det magonda jobbigare så egentligen ett väldigt lätt val :-)

Åter till träningen. Som maken sa häromdagen - man vet att frugan har ont om hon ställer in träningen. Fast det är bra med vila också för kroppen behöver det plus att jag blir mer taggad när jag återvänder. Nu börjar jag känna energi igen och lusten att träna vilket ju är positivt. Så nästa vecka ökar jag på dosen igen. Dock är kosten prio 1 för att må bättre och ha tillräckligt med energi för att träningen ska göra nytta.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…