Fortsätt till huvudinnehåll

Belöningar som triggar!

Idag inledde jag dagen (nåja efter lite hemmaträning vill säga) med ett besök hos världens bästa frissa Birna på Fager i Lund. Välbehövligt då denna bloggerskans man vuxit rejält under sommaren och att de gråa kloka stråna behövde döljas. Men jag hade även satt upp detta som en belöning för senaste tidens hårdsatsning på att äntligen nå mitt viktmål. När vågen visade på 78 kilo skulle besöket bokas. Tur för mig att det uppnåddes för jag vill ju även vara fin för eventuella jobbintervjuer :-)

Andra kommande belöningar är 75 kilo = nya fina svarta sneakers, 73 kilo = ansiktsbehandling och 70 kilo = en ny fin klänning och nya underkläder (främst för de 2 buddies on top...). Har även satt upp en belöning för när jag genomfört 8 veckor med PTO. Då ska jag och maken lyxa på spa här! Tänker tom på lite längre sikt att när jag har hållit mig kring 70 kilo i 6 månader så blir belöning nya fina träningstajts. Allt för att ge mig själv en sporre och något att motiveras av. Tidigare bestod typ 99% av mina belöningar att när jag nått mål X skulle jag fira med gotter och skräpmat. Denna gången har jag medvetet valt icke ätbara belöningar.

Något jag varit världsmästarinna i är att belöna mig med socker när jag klarat av stressiga situationer. Det vill säga vi använder ju inte enbart uppfyllda mål med att belöna oss utan även i "vardagen". Till exempel ett jobbigt möte är avklarat jamen då är jag värd choklad. Nu jobbar jag på att hitta andra belöningar som får mig att må bra. Har tom lagt in i kalender att efter nästa skolhelg i slutet på oktober så är min belöning på lördagskvällen en spakväll här hemma. Ska köpa någon mysig ansiktsmask och luktedoftig kroppslotion, tända ljus och sätta igång bubbelkaret. Mysa med en god kopp te. Inte hetsäta Polly, TipTop och kanelgifflar i bilen hem...

Hur gör du? Sätter du upp små eller stora belöningar för olika mål som du har? Vad väljer du att belöna dig med när du varit "duktig"? Hälsningar hon som är nyfiken i en strut :-)

Kommentarer

  1. Jag mutar mig själv utan skrupler. Gofrukost efter tufft träningspass (gofrukost = latte och surdegsmacka med kyckling och avocado), nya skor efter rehabperiod, nya tights eller ett smycke för ett nytt personbästa i gymmet.... Det händer också att jag belönar mig själv med gofika men inte på nivån "mula i mig gifflar i bilen" utan då går jag ut och fikar på nåt gott ställe och verkligen njuter. Exempelvis har jag tänkt belöna mig själv med en Pumpkin Spice Latte på Starbucks på fredag efter jobbet för då har jag genomfört alla veckans planerade träningspass. Och då kan det vara skönt att hänga på ett fik i en halvtimme och läsa bok och titta på människor och bara chilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt Pernille - gäller att hitta "bra" belöningar. Tyvärr funkar inte gofika och njuta av den för mig men nya skor, tights och smycke är ju bara bäst!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…