Fortsätt till huvudinnehåll

Svett och Skola

Inledde dagen i hot yoga studion med ett pass kl 07. Gäspigt men ack så nyttigt. Nu sitter jag i skolbänken aka köksbordet. Dagens plan är att läsa färdigt veckans kurslitteratur och skriva första utkastet på uppgiften. Deadline är på måndag förmiddag men det händer en del del denna veckan så jag får planera väl. Uppgiften som vi jobbar på nu är dessa (se kursivt) där vi ska välja antingen 1:an eller 2:an. Jag funderar på att fokusera på den första. Har du några tips till mig?

"Uppgift 1
a) Beskriv kortfattat tre olika typer av socialt stöd som finns i boken eller som ni själva kan tänka er eller läst i annan litteratur.

b) Ni ska sedan välja en arena, tag gärna skolans värld eller om ni vill, så väljer ni en arbetsplats med många kvinnor eller en arbetsplats med många män. Som stresspedagog får du i uppgift att försöka skapa en miljö som uppmuntrar det sociala stödet. Hur skapar du en miljö som gör att människor knyter an till varandra. Vad vill du göra i skolan för att motverka barns socioekonomiska utsatthet, motverka TV- och mediavåld och förändra barns kortisolnivåer i blodet?

Uppgift 2
Ni som stresspedagoger ingår i en arbetsgrupp tillsammans med arkitekter, sociala myndigheter, skolan, poliser, stadsplanerare och konstnärer. Ni kanske vill ha med andra yrkesgrupper också. Ni har fått i uppgift att gemensamt bygga upp ett nybyggt område, där ni integrerar alla grupper i samhället. Fundera också på om ni behöver någon typ av interkulturell kunskap. Ni arbetar alltså med vad Lennart Levi kallar för primär prevention på samhällsnivå. Utgå gärna från KASAM (hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet), krav-kontrollmodellen samt socialt stöd. Ni har också goda kunskaper vid det här laget om hur stressen fysiologiskt ser ut i kroppen. Ni måste förmodligen också tänka i form av nyckelpersoner i området.  Gör det nybyggda området så att det uppfyller alla era krav om goda kontakter och goda arbetsmöjligheter. Tänk gärna också i form av motion, fysisk aktivitet och kost. Bygg om möjligt in delarna i området.  Hur vill ni åstadkomma det här goda samhället med god integrering även för andra kulturer?"

Men denna veckan ska vi även lämna in vår projektskiss som blir vårt examensarbete för utbildningen. Detta projektet ska vi genomföra under november/december. Så jag får sätta fart!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…