Fortsätt till huvudinnehåll

Måste bli bättre...

... på att visualisera målet. Något Gunde och andra gäster pratade om på Skavlan senaste i fredags. Men även något jag tänkt på mycket den senaste 1½ vecka. Speciellt efter "Junk Food Gate" i USA förra veckan.... Varför väljer jag att äta strunt när jag vill uppnå ett mål? Betyder det att jag egentligen inte vill uppnå det målet? Eller vad är det som pågår? Om jag nu så gärna vill exempelvis väga 70 kilo då ska jag ju inte vilja äta pommes eller kakor. Då ska jag ju bara vilja äta sallad. Fast det är tyvärr inte så enkelt för om det vore det så hade det inte funnits så många som kämpade med vikten...


Det slog mig i helgen att det fanns något jag måste bli bättre på för att lyckas med mitt mål jag har satt upp. Jag måste bli bättre på att visualisera varför jag vill uppnå detta mål. Varför vill jag detta? Är jag nöjd med det jag åstadkommit hittills och det räcker? Eller finns det något specifikt som kan motivera mig? Ser jag en specifik målbild framför mig tex ha plagg X eller kunna göra sak Y? Helt pltösligt kom jag på en lång lista som kunde motivera mig. En del som jag känner är privata men en del som jag kan dela med mig här.


Till exempel vill jag komma i mina jeans i storlek 42 som hänger i garderoben eller min svarta klänning från makens och min 90-årsfest. Eller den berömda vinterjackan som hängde här en del under hösten. Vidare vill jag kunna få bättre plats på massagebänken med underkroppen dvs att låren inte kletar ihop utan går att dela på (japp grafisk bild but the truth...). Jag vill kunna få bättre balans i plankan eller i ett utfall. Då underlättare det om min underkropp blir mer proportionerlig med överkroppen. Jag vill känna mig ännu finare i mina klänningar. Jag vill att mina knä och hälsporre ska få färre kilon att släpa på.


Och igår skrev MammaFitness Sweden på sin facebook-sida följande som definitivt hit home hos mig: "Många tänker mer på HUR än på VARFÖR. HUR är inte så viktigt som du kanske tror, men däremot om du vet VARFÖR så blir HUR hur lätt som helst. När du har klarhet över vad du vill och varför du gör det du gör så hittar du en miljon vägar att nå det. Ursäkterna kommer falla bort av sig själv." Jag har liksom fokuserat på hur jag ska gå tillväga men inte tänkt så mycket på varför. Och då fallerar motivationen rätt snabbt ska jag berätta.


Denna veckan har jag tänkt på varför gör jag detta. Varför väljer jag att äta hälsosammare? Varför ser jag till att träna? Varför jagar jag mina steg? Varför ska jag inte äta tårta på jobb? Varför är det viktigt med sömnen för mig? Varför har jag satt upp mitt mål med #starkcohgladkropp? Hela tiden ställer jag mig själv frågan varför när jag står vid ett vägval där jag kan välja att lyssna på sockerdjävulen eller på nyttighetsängeln. Och denna veckan har det hjälpt mig enormt och motivationen är åter igen på topp.


Är du som mig? Som ältar hur hela tiden men väldigt lätt glömmer bort målbilden eller varför du gör något?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)