Fortsätt till huvudinnehåll

Träna hårt?

Hade en diskussion med mig själv förra veckan. Japp låter helt galet när jag skriver ut det så här men vad jag menar är att jag reflekterade :-) På måndagen i förra veckan var jag så himla hungrig. Det var som ett stort hål i magen eller ja hela kroppen. Då fyllde jag på med en megalunch och senare ett större mellis sen vart jag nöjd. Misstänkte jag skulle bli det då söndagspassen är intensiva och konditionskrävande, vilket alltid får mitt blodsocker att sjunka lite extra. Men ibland blir jag osäker på om det verkligen är hunger eller en ursäkt.

Det vill säga ursäkten att jag träna ju så hårt och då blir jag hungrig därför måste jag äta X eller Y. Vågar jag lita på min kropp och knopp när den säger nu är jag hungrig och reagera på det? Eller är det egentligen hjärnspöken som lura mig att tro något? Tänk om det är sockermonstret som skriker i mitt öra - ÄÄÄÄTTTTT!!! Sedan på onsdagen var det dags igen med hålet. Fast då kändes det ändå lite annorlunda tyckte jag. Då var det mer sug. Nope inget socker men valet föll på knäckebröd med ost och skinka. För att sedan även sätta i mig en massa veteskorpor med bregott framför TV.

Tröstar mig med att det i alla fall var "mat" även om skorporna ändå ser till att samma sak händer i kroppen som en påse lösgodis. Fast lite mindre strunt i skorpor plus rent psykologiskt för mig att det inte var godis. Fast det är just detta jag vill jobba med framöver dvs att lita på kroppen att nu är det dags att mata den och nu är det sug så stå emot. Känner att jag lär mig mer och mer så det går åt rätt håll. Men det var nu monologen med mig själv satte igång. Vad är att träna hårt? Hur vet jag att jag tränar hårt? Kom igen tränar jag verkligen hårt? Tränar jag hårt jämfört med andra dvs vad är normen egentligen?

Filosoferade lite med maken och då landade ytterligare en pollett. För det första skiter jag ett stort stycke i om andra tränar hårt och vad normen är. Detta handlar om mig och min kropps reaktion på träning. Maken menade på att för att träna hårt så svettas man och känner flåset. Och det håller jag med om. När jag verkligen pressar mig så luktar inte mina träningskläder hallon efteråt om vi säger så. För mig handlar det också om att ta i så mycket jag kan. Till exempel på spinningen eller i gymmet då tränar jag verkligen mitt yttersta. Jag tar i för kung och fosterland. Kör så tunga vikter jag kan och cyklar/ror så svetten lackar och tungan hänger ute.

Medans till exempel hemma på crosstrainer så mest såstränar jag dvs avverkar en timme. Svettas men tar inte i från tårna om jag inte får för mig att köra intervaller. Eller på gympan där jag tar i lite halvdant men jag jobbar på att utmana mig mer där. Jag har börjat se dessa pass som mer återhämtningspass och söndagspasset tillsammans med spinning är tuffast. Cirkelgymmet landar lite mitt emellan. Så svaret jag kom fram till att ja vissa passa tränar jag på mitt max dvs hårt som tusan och vissa pass handlar det mer om att röra på kroppen. Tränar du hårt?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…