Fortsätt till huvudinnehåll

Krascha eller bromsa?

Jag är väldigt medveten om att jag är en allt eller inget person men ändå går jag fortfarande i fällan. För 3 månader sedan påbörjade jag mitt nya drömjobb och jag stormtrivs. Med företaget, med kollegorna, och med arbetsuppgifterna. Inför go live som jag bloggat lite om var det intensivare än intensivare. De tre senaste månaderna har jag gett allt och lite till. Jobbat kvällar och helger för att levererar vilket inte är så konstigt när man är ny på jobb osv. Träningen har skippats, maten har varit okej men mycket skräp. sociala kuligheter till ett minimum. Dock inget socker de senaste två månaderna och sömnen har funkat bra tack vare mindfulnessen.

Men förra fredagen tog det stopp. Jag var så otroligt trött ända in i benmärgen och kroppen börjar säga ifrån. Märks att jag inte tränat och att jag inte fått den återhämtning som jag behöver. Så istället för att krascha helt så valde jag att dra i handbromsen. Nu får jag agera min egna stresscoach.Vilken tur att jag har verktygen och lyssnar på min kropp numera. Heja mig! Bara att inse att oavsett hur mycket jag jobbar kommer jag aldrig vara i kapp. Plus att jag måste ta hand om mig själv annars går allt åt skogen. Så nu är det inget jobb på helger och kvällar som gäller för ett tag.

Denna veckan har jag istället fått massage, jobbat hemifrån en dag för att få sovmorgon och lugn att jobba, haft Bokklubben på besök, tränat 5 pass - tjoho vilken skillnad i kropp och knopp speciellt dagens utepass med solsken i ögonen, mycket sömn och söndagsmiddag med föräldrarna. Just like the coach ordered :-) Planen är att copy & paste detta fram till julledigheten dvs vila/sömn, frisk luft, träning, kuligheter, jobb vanliga arbetstider plus att jobba hemifrån då och då. Jag har inga planer på att krascha men med min personlighet måste jag alltid vara försiktig och uppmärksam på varningssignalerna. Jag är glad att jag lärt känna mig själv och vad som fungerar för mig så att jag kan dra i bromsen i tid. Känner du dig själv och har du verktygen att hantera stress?

Kommentarer

  1. Jag har (på mitt nya jobb) verkligen anammat min terapeuts råd att inte gå in i något med mer än 80%, då kan jag "öka" lite när det behövs utan att jag bränner ut mig (igen). Om inte mina 80% duger, då är jag inte på rätt plats för INGEN kan förväntas ge 100% varje dag år ut och år in. BRA att du bromsat nu! Jobba hemma med sovmorgon gör jag minst en dag i veckan, annars finns det inte en chans att jag orkar!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)