100 dagar mot #starkochgladkropp

Nytt år och nystart som gäller eller hur? Har planerat min egna nystart i ett par veckor nu och känner mig laddad. Börjar idag för det är lika bra annars så är det bara fler dagar med magont, svullen känsla och slöhet. Har under december inte lyckas så strålande med kosten och sockerintaget. Även om jag faktiskt blir bättre och bättre på att hantera det för varje år. Till exempel har jag skippat det dåliga samvetet, bett om hjälp när jag känt att det går helt överstyr, inte ätit strunt varje dag, reflekterat över vad som kan göras annorlunda till nästa december, tränat på riktigt bra och jagat steg m.m.

Förutom fokus på mitt nya drömjobb så blir det fokus på att fortsätta skapa en #starkochgladkropp under 2016. Tänker köra extra fokus på det sistnämnda mellan 1 januari till 9 april dvs i 100 dagar hence #100dagar :-) Jo fortsätter efter det men förhoppningsvis med nya delmål. Vad innebär det då för mig med denna fokus? Träningen är ju inte ett issue för mig längre dvs jag älskar att träna och det är en rutin i mitt liv. Jag älskar att träna på morgonen men för att slippa stå och harva ensam på crosstrainer varje morgon krävs en ny plan för det.

Därför var jag strax innan jul på Itrim Jägersro som ligger typ 1 minut från jobb och som jag kör förbi varje morgon och kväll. För jag hade dagarna innan kollat källargymmet på jobb men det var inte så inspirerande som jag hade önskat. Hade inte varit så lätt att få ihop kuliga pass där även om det självklart går. Tänkte då att jag kollar upp hur träningsmöjligheterna ser ut på Itrim för dessutom skulle jag vilja ha någon typ av coachning. Inte varje vecka eller månad men någon som håller lite extra koll och där jag kan väga mig för att utvärdera mina ansträngningar.

Det ser riktigt lovande ut. De hade en hyfsad stor träningsyta med diverse träningsprylar. Och nu under januari ska den ytan fördubblas samt skivstänger (a la Bodypump) har köpts in och TRX ska installeras. Tror att jag kan få till en bra morgonrutin där under jobbveckorna för att sedan köra pass eller i gymmet på Friskis i Lund på helgerna. Dock tänker jag vänta med detta tills februari för jag kommer vara bortrest två veckor i januari och börjar inte jobba förrän den 7de så då känns det onödigt att betala för något som jag vet jag inte kommer nyttja.

Så jag får ser hur det blir med den saken men som skrivet lovande. Det som är bra är att i "träningskortet" ingår 2 coachsamtal/invägningar på ett år. Till det funderar jag att lösa ett Lifestyle-medlemskap med ytterligare 4 coachsamtal/invägningar på ett år för extra stöttning och pepp. Känner att just nu vill jag inte ha någon som lägger upp min träning för den får jag anpassa utifrån jobbet och jag kan en hel del om träning. Likaså med maten. Vill inte lägga extra stress på mig själv att jag ska följa något specifikt program eller att någon lägger sig i detaljerna för mycket. Vill sköta mig själv men ha någon i bakgrunden som kan peppa och heja på. Som jag vet har lite koll så att inte vikten skenar iväg.

Fick möjlighet att väga in mig på "Itrim-vågen" när jag var där. Ett av mina syften faktiskt för det gjorde att jag skötte mig veckan innan kan ni tro :-) Har ju vägt mig hemma för att ha koll så det var ingen överraskning vad vågen skulle visa. Men alltid intressant att se fördelningen och att ha någon typ av start resultat inför de 100 dagarna. Även intressant med det där hur kroppen reagerar på brist på rutiner, extra julfrestelser och större portioner m.m. Har legat stabilt kring 77-79 kilo under hösten och i början på december visade den på ca 78 kilo. Not so much längre...

Nope den 22 december så visade hemmavågen på 81,5 kilo och Itrim-vågen på 81,1 kilo (idag kan jag lägga på några kilon till :-( visserligen mycket vätska men aldrig kul). Så det är ju bra att ha som jämförelse. Du kan se lappen som vågen spottar ur sig nedan. Hanna som jag träffade sa också något som jag brukar få höra. Att jag har stor muskelmassa i förhållande till min längd och det är ju bra. Muskler gillar vi och genom min viktminskningsresa så har den legat stabilt kring 52-54 kilo vilket is a good thing. Men vi pratade också om att jag ska strunta i BMI för den kommer vara ytterst svår för mig att uppnå dvs normalnivå (vad det nu är...).

Min fokus under dessa dagarna kommer istället ligga på en stark känsla i kroppen och att få ner fettprocenten med målsättning på 25%. Vilket enligt vågen innebär en vikt kring 71 kilo så det blir mitt mål men som sagt fokus på #starkochgladkropp. Dock gäller det att skärpa till kosten rejält denna tiden!!!

Ytterligare en fokus för mig är att skapa återhämtning för min kropp men främst min knopp. Där kommer min stegräknare och frisk luft in. Som jag skrivit tidigare så har jag blivit beroende av frisk luft. Därför fortsätter jag med målet att ha 10000 steg på räknaren 5-7 dagar per vecka. Same procedure as last year helt enkelt. Även sömnen är otroligt viktig för att jag ska må bra så den fortsätter jag att prioritera. Dessutom vill jag på olika sätt fortsätta jobba på min personliga utveckling och min självkänsla. Därför skriver jag ner mina personliga reflektioner i en kalender eller loggbok som jag gjort under hela 2015. Har hjälpt mig väldigt mycket så ett vinnande koncept att fortsätta med.

Min loggbok för 2016 - for my eyes only!

Nu kör jag på i 100 dagar och så får jag utvärdera hur långt jag kommit då. Som vanligt följer bloggen med på äventyret. Hur ser ditt 2016 ut? Stora eller små planer?

Kommentarer

  1. Det där kommer du fixa! Du är stark och målfokuserad. :) Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae det gick väl så där men jag ger inte upp :-)

      Radera
  2. Du verkar ha en bra plan! Det kommer att gå galant, fokus på målet och kör på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja som sket sig :-) men skam den som ger sig...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Varför är jag öppen med min Gastric Bypass?

Jag är tillbaka...