Fortsätt till huvudinnehåll

Film 1: "10 armhävningar på tå"

Imorse bad jag om hjälp från L8 att filma första försöket i år på målet att klara 10 armhävningar på tå till nyårsafton. För en snabb summering så kan vi säga så här: det kan bara bli bättte :-) Men hey jag har ju medvetet satt ett väldigt HÖGT mål för mig själv. Jag ville utmana mig men också ha något specifikt mål att träna emot. Har alltid tyckt det ser så coolt ut när någon gör armhävningar på tå. Det är liksom = vältränad för mig. De människorna känns starka på något sätt. Ja om det görs med rätt teknik osv. Plus att jag har gett mig själv gott om tid - är ju bara 51 veckor kvar...

Jag kommer under detta året dela upp allt i delmål utifrån det jag behöver förbättra. Det är främst 3 områden som jag har identifierat för just detta målet. Det jag måste jobba med för att klara av 10 armhävningar på tå är: Viktminskning, Bålstyrka och Teknik. Den första då det är alldeles för många kilon mellan knävecken och midjan. Tänk hur mycket varje kilo som lämnar min kropp kommer underlätta. För jag har grundstyrkan framför allt i benen och ryggen men oavsett så påverkar vikten resultatet. Det är bara så att ju mindre jag väger desto lättare kan jag nå målet.

Det andra området som är min svagaste länk är just bålstyrkan. Under alla år som överviktig så är det lite grann som att ha varit gravid i 20 år. Det vill säga att kilona har belastat kroppen fel. Inre magmuskler vad är det liksom? Syns också väldigt tydligt på filmen att mittenpartiet bara kollapsar. Jag är mycket medveten om att detta är något jag behöver jobba med. Men eftersom jag är så dålig på det så är det alltid det som bortprioriteras. Kuligare med något jag är bra på... Så det är ett medvetet mål just med armhävningarna för jag vet att jag måste jobba med mina svagheter.

Det sistnämnda är tekniken dvs hur gör jag en riktig armhävning? Var placeras händerna och fötterna? Hur djupt ska jag gå? Hur ska jag jobba med kroppen för att lyckas? Hur snabbt/sakta ska det gå? Ja massa saker och jag har redan fått en del tips. Tex att armarna ska placeras nära kroppen. Men jag behöver all hjälp jag kan få så bara kom in med tipsen! Och vill du öva med mig så boka in en träningsdejt med mig så kör vi :-)

Hehe vi skojade om efteråt att jag har ju inte utlovat 10 armhävningar på tå på raken. Kan ju göra en i timmen under nyårsafton :-)


Älskar L8s pepp på slutet: "Det är nästan tillstymmelse till två"  Ja eller hur :-)

Kommentarer

  1. Tänk på att bröstet ska ner innan höfterna så får du ett bättre läge och lättare att hålla spänningen i bålen!

    SvaraRadera
  2. Hejja hejja ett bra mål -

    SvaraRadera
  3. Heja, heja!👍🏻
    Kram Anna (@kegardh70)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Idag förlängde jag mitt abonnemang på PT Online och Mamma Fitness Sweden. Har tänkt på det ett tag och pratat igenom med maken. Jag trivs ju så himla bra med träningspassen som Olga planerar till mig, receptbanken är suverän, jag får bra feedback/pepp plus jag behöver ha koll på kostintaget samt vikten (på ett lagom sätt). Sen att jag inte har kunnat hålla tassarna ifrån socker är ju en annan sak - då kan man ju inte skylla på någon annan att resultaten uteblir. Jag signade upp för 6 månader så då blir det till mitten på januari ungefär. Speciellt bra när jag kommer börja nytt jobb i slutet på juli för då brukar man ju ha svårt att behålla rutiner etc.

Kost: Gröna vågen...
Träning: Cykelpendling och promenad
Mentalt: Lite seg men glad. Börja kännas att man behöver semester :-)

Kassar, matlagning och stålplattor!

Jag är nu inne på min fjärde vecka med Viktväktarna och jag är väldigt positivt överraskad. Självklart är den stora boosten att stålplattan visar på viktminskning. Hittills 3,6 kg ner och imorgon är det dags för nästa invägning. Följ mig på Instagram så får du ta del av resultatet :-) Men jag vågar liksom inte hoppas på något resultat eller ha några förväntningar. Känner dock hur kroppen förändras och blir mindre här och där. Hoppas bara jag har styrkan och motivationen att fortsätta om ett bakslag skulle komma.

Men jag har bestämt med mig själv att jag fortsätter denna vägen hela abonnemangstiden dvs till november oavsett. För det kommer gå upp och ner och detta kommer ta tid. Påminn mig om detta när jag surar över uteblivna resultat... Jag får även jobba mycket med hjärnspökena att jo det går att äta så mycket mat om du gör bra val och samtidigt gå ner i vikt. Men det är en tankevurpa för mig och något jag får påminna mig själv om flera gånger per dag.

Fast å andra sidan är ju det j…

Hur går jag vidare?

Funderat länge på hur jag ska ta mig närmre ett av mina mål för i år dvs det där med att komma i mina fina klänningar igen. Jag har ju kommit så otroligt långt sedan jag började på denna hälsoresan för snart 10 år sedan. Holy crap är det så länge sedan jag vägde in på över 125 pannor, inte tog mer än typ 200 steg per dag och åt skräpmat och socker varje dag!!! Jag är så stolt över hur jag förändrat mitt liv men det är ju en livslång uppgift. Och det känns som för varje år, månad, vecka och dag lär jag mig något om mig själv och hur min kropp samt knopp funkar. Plus att jag fortsätter bygga mitt facit för mig!

Körde ju tidigare i år Itrim Fokus för att komma igång med träning. Då det bestod av 3 inspirationsföreläsning och 9 PT Small Group tillfällen. Och träningen funkar ju strålande nu men fråga inte om armhävningarna och Ica-Klassikern bara... Nu är jag redo för nästa steg - att ta tag i maten. Eller snarare planeringen av min mat och portionsstorlekarna. Att äta lagom portioner, gö…