Film 1: "10 armhävningar på tå"

Imorse bad jag om hjälp från L8 att filma första försöket i år på målet att klara 10 armhävningar på tå till nyårsafton. För en snabb summering så kan vi säga så här: det kan bara bli bättte :-) Men hey jag har ju medvetet satt ett väldigt HÖGT mål för mig själv. Jag ville utmana mig men också ha något specifikt mål att träna emot. Har alltid tyckt det ser så coolt ut när någon gör armhävningar på tå. Det är liksom = vältränad för mig. De människorna känns starka på något sätt. Ja om det görs med rätt teknik osv. Plus att jag har gett mig själv gott om tid - är ju bara 51 veckor kvar...

Jag kommer under detta året dela upp allt i delmål utifrån det jag behöver förbättra. Det är främst 3 områden som jag har identifierat för just detta målet. Det jag måste jobba med för att klara av 10 armhävningar på tå är: Viktminskning, Bålstyrka och Teknik. Den första då det är alldeles för många kilon mellan knävecken och midjan. Tänk hur mycket varje kilo som lämnar min kropp kommer underlätta. För jag har grundstyrkan framför allt i benen och ryggen men oavsett så påverkar vikten resultatet. Det är bara så att ju mindre jag väger desto lättare kan jag nå målet.

Det andra området som är min svagaste länk är just bålstyrkan. Under alla år som överviktig så är det lite grann som att ha varit gravid i 20 år. Det vill säga att kilona har belastat kroppen fel. Inre magmuskler vad är det liksom? Syns också väldigt tydligt på filmen att mittenpartiet bara kollapsar. Jag är mycket medveten om att detta är något jag behöver jobba med. Men eftersom jag är så dålig på det så är det alltid det som bortprioriteras. Kuligare med något jag är bra på... Så det är ett medvetet mål just med armhävningarna för jag vet att jag måste jobba med mina svagheter.

Det sistnämnda är tekniken dvs hur gör jag en riktig armhävning? Var placeras händerna och fötterna? Hur djupt ska jag gå? Hur ska jag jobba med kroppen för att lyckas? Hur snabbt/sakta ska det gå? Ja massa saker och jag har redan fått en del tips. Tex att armarna ska placeras nära kroppen. Men jag behöver all hjälp jag kan få så bara kom in med tipsen! Och vill du öva med mig så boka in en träningsdejt med mig så kör vi :-)

Hehe vi skojade om efteråt att jag har ju inte utlovat 10 armhävningar på tå på raken. Kan ju göra en i timmen under nyårsafton :-)


Älskar L8s pepp på slutet: "Det är nästan tillstymmelse till två"  Ja eller hur :-)

Kommentarer

  1. Tänk på att bröstet ska ner innan höfterna så får du ett bättre läge och lättare att hålla spänningen i bålen!

    SvaraRadera
  2. Hejja hejja ett bra mål -

    SvaraRadera
  3. Heja, heja!👍🏻
    Kram Anna (@kegardh70)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag 70 - Förlängt abonnemang på Mamma Fitness

Jag är tillbaka...

Vad har jag inte gjort?