It´s simple!

I Manchester i förra veckan när jag träffade "min" nya reklambyrå så kom vi in på kost as always när denna damen är inblandad. Anledning var att de hade frågat om jag hade några lunchpreferenser och jag tog chansen att slippa trekantsmackorna och chips... Så därför bad jag att slippa pasta/bröd/socker-varianter. Och jisses så bortskämd jag blev med värsta buffen med kallskuret tex lax, parma, kyckling, ris, sallad, röror. Jovisst massa kakor till men de kan jag undvika. Och tror mig att de andra deltagarna uppskattade det hela också :-)

Vi kom då in på anledningen till varför jag kom med önskemålet och då kom det fram att Jules som äger byrån kör den nya varianten på 5:2. Det vill säga i UK nowadays så är det inte 5:2 som gäller utan 4:3 dvs 3 fastedagar. Jag frågade henne varför hon valt att käka så. Då svarade hon att den främsta anledningen var: "It´s simple. Jag behöver inte tänka utan på fastedagarna dricker jag kaffe/vatten under dagen och äta middag på kvällen. Och jag tycker inte att jag äter mer de andra dagarna för jag blir inte lika hungrig längre".

Det som fastnade hos mig var just det där att det ska vara enkelt. Så sant och när jag väl tänkte så fick jag tillbaka min fokus. Ett tag har jag försökt att göra allt 100% och jag vet ju innerst inne att det funkar inte i längden för mig. Jag ballar alltid ur till sist - varje gång! Att alltid tänka på proteiner, kolhydrater, fetter, exakt kalorier, innan/efter träningen, inget socker, undvika frestelser är tröttsamt. Jag måste hitta något enkelt och tillbaka till the basics - mitt facit. Det som jag kan göra på lång sikt och med minsta ansträngning fast med önskat resultat.

Samtidigt med fokus på en sak i taget och för att nå mitt mål är det ju kosten. Sedan en vecka tillbaka så har det funkat väldigt bra och jag har en skön känsla i kroppen som jag hoppas varar länge. När jag satte på mig jeansen idag så satt de redan skönare i midjan. Hur jag har lagt upp det? Frukosten består utav två olika alternativ: Pauluns gröt med mjölk, te och kokt ägg eller mitt hembakade rågbröd med Bregott och kokt ägg samt te. Kommer visserligen bli lite annorlunda under semestern men enligt samma princip att få i mig en bra frukost som jag blir mätt på.

Ett huvudmål per dag äter jag riktig mat tex sopplunch igår, eller middag på makens födelsedag. Tanken då är att inte begränsa mig utan jag äter det som bjuds eller vad jag vill. Så en dag kan det vara laxsallad och en annan dag pizza. Likaså häromkvällen på makens födelsedag så delade vi på en marängsviss till efterrätt. Utan dåligt samvete och sug efteråt faktiskt. Jobbar på att hitta balansen, får ner portionsstorleken (som tenderar att öka hela tiden efter ett tag för mig...) och hitta en mer lagom balans på intaget. För att sedan göra det enkelt, lättplanerat och lite kontroll på viktminskningen så ersätter jag sedan två måltider med ett bar/shake/Itrim måltid eller liknande.

Räknar inte några kalorier just nu för det orkar jag nog inte i evigheter heller. Dock sitter mycket faktiskt i ryggmärgen och det har varit väldigt nyttigt för mig att göra detta tidigare. Nu har jag bättre koll på bra alternativ och hur stor en portion är. Så tanken är att fortsätta så här tills målet är nått. Jag känner inte att jag får uppoffra något, allt är tillåtet (socker är dock begränsat till fest), magen mår bra, huvudet är lugn, jag har energi, jag har en plan och just nu funkar det väldigt bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur många burpees?

Recension av tyngdtäcke

Har du en hinklista?